HjemOpskrifterArtiklerButikLoginBliv medlemKonkurrencerForumRestaurant GuideOm madgal
Log ind eller Bliv medlem

Søg i artikler

Fransk vin i tilbagegang

Skrevet d. 2 Juli 2004

Niende største marked
Ifølge den franske nyhedstjeneste Vinomedia er Danmark det niende største udenlandske marked for fransk vin, når vi regner i mængde og det tiende største marked, når vi regner i værdi. Men vi er ikke dem, der betaler flest euro pr. liter.
Udviklingen på det danske marked har i øvrigt været negativ i forhold til 2002 med et fald på 12,22% i mængde og 8,58% i værdi.

Stor tilbagegang i USA
Ifølge Just Drinks går det stadig tilbage med eksporten af fransk vin til USA. I årets første kvartal faldt eksporten med 18% i mængde og 34% i værdi sammenlignet med samme periode sidste år.
Især er det gået ud over eksporten af vin fra Bordeaux, hvor faldet var 39% i mængde og 58% i værdi.
I løbet af seks måneder sidste år faldt fransk vins markedsandel i USA fra 23% til 15%, og Frankrig ligger nu på tredjepladsen efter Italien og Australien.

Et dystert billede
Det franske institut BVA har lavet en analyse for firmaet Vinitech. 405 franske vinproducenter er blevet stillet en række spørgsmål, og af svarene fremgår følgende dystre billede:
* 50% mener, at fransk vin er i krise, mens 41% giver udtryk for, at de har vanskeligheder.
* Vanskelighederne skyldes konkurrencen fra de oversøiske vine, det faldende forbrug på hjemmemarkedet og stramningen af den franske alkohollovgivning.

Frygter for deres jobs
* Deltagerne i BVA’s rundspørge havde også en mening om, hvorfor de oversøiske vinlande kan føre sig så stærkt frem. Det skyldes lave produktionsomkostninger, mindre stramme vinlove og god kvalitet til prisen.
* 97% ser ikke nogen umiddelbar forbedring af situationen.
* 56% frygter ligefrem for deres jobs.
* 70% mener, at Australien er den største trussel mod fransk vin. 41% ser Spanien som største trussel, og 39% mener, det er Chile. (70 + 41 + 39 = 150% - det lyder jo lidt mærkeligt. Måske har nogle ment, at fx både Australien og Spanien er en trussel ...).
* 94% udtaler, at det er vigtigt at få yngre forbrugere i tale.

Kilde: Vinavisen



Se alle artikler