HjemOpskrifterArtiklerButikLoginBliv medlemKonkurrencerForumRestaurant GuideOm madgal
Log ind eller Bliv medlem

Søg i artikler

Småt øl er godt øl

Skrevet d. 18 November 2004
Man tager godt ti millioner kroner, et brugt brygværk fra Tyskland og et gammelt autoværksted, og så er man herre i eget bryghus. Sådan lyder opskriften fra tidligere brygmester hos Carlsberg, Birthe Skands, der i næste uge letter på hanen fra Bryggeriet Skands i Brøndby - det seneste skud på stammen af danske microbryggerier. - Og så hjælper det i øvrigt voldsomt, hvis ens ægtefælle har tekniske talenter. Min mand Morten er ingeniør, og det er meget, meget belejligt, når man har en tappemaskine, der driller, smiler Birthe Skands, mens hun viser rundt i det lille og temmelig rodede lokale, der på onsdag skal stå klar til åbning. Her en lille uge før ligner det nu mest det, det er: Et tidligere autoværksted, der er blevet proppet med kedler, malt og tomme flasker. Og en ikke uanseelig mængde støv. Disse remedier - naturligvis fraregnet støvet - vil om kort tid udmønte sig i to nye øltyper, Humlefryd og New Stout. De to øl vil samtidig markere en ny start for ægteparret Skands. - Allerede for 20 år siden overvejede vi at købe et bryggeri på Fyn, men vi turde ikke. Og godt for det, for vi var for unge, og det har i øvrigt været uphill battle for øl lige siden på grund af den store interesse for vin. Det er heldigvis ved at vende, fortæller Birthe Skands, der i stedet fik job hos Carlsberg, hvor hun arbejdede indtil 1999. Her var hun de sidste fem år ansvarlig for proces-, produkt- og embalageudvikling.

Folk vil have oplevelser

Derfor må det siges at være efter moden overvejelse, at Birthe og Morten Skands nu forsøger sig med eget bryggeri. Tidspunktet er valgt både som følge af, at Mortens virksomhed er blevet solgt, men også fordi markedet for specialøl er kraftigt voksende. - Der er sket meget med danskernes drikkevaner. De 20 til 40-årige forlader i stigende grad vanedrikningen, og lysten til at prøve nye typer øl er stigende. Folk vil gerne have en oplevelse, og det afspejles både i salget af udenlandsk øl, men så sandelig også i antallet af nye typer dansk øl, siger Birthe Skands, der peger på vin som den største konkurrent. - Vi rammer så at sige ned i vinsegmentet. Vores målgruppe er dem, der har lyst og råd til at prøve noget nyt og spændende, og microbryggeriernes udfordring er at stoppe tendensen til, at man drikker vin til et stykke stegt sild. Der har vi simpelthen så meget mere at tilbyde, siger Birthe Skands. Ægteparret Skands er langt fra de eneste, der har mod på at brygge øl. Rent faktisk er der en ganske kraftig vækst af danske microbryggerier, fortæller William Frank, formand for Foreningen af Danske Bryghuse. - Foreningen blev stiftet i februar, og den tæller allerede 17 medlemmer. Der er desuden mellem 20 og 30 nye bryghuse på vej, siger William Frank. Han karakteriserer de enkelte microbryggerier som en blandet flok. - Der er en herlig blanding af gå-på-mod og guldgravermentalitet. Alle mener det alvorligt, men det er klart, at der i et marked i vækst vil være enkelte, for hvem drivkraften er udsigten til at score kassen. De bliver nok lidt overraskede, når de opdager, hvor meget sved det koster, siger William Frank. I Brøndby er Birthe og Morten Skands fortrøstningsfulde trods den voksende konkurrence. - Bryggeribranchen er en pudsig branche, for selv om vi alle er konkurrenter, er den gensidige behjælpelighed stor. Eksempelvis var Carlsberg med til at skabe en niche for specialøl, da de introducerede Sember Ardens, og det kommer os til gode i dag, siger Birthe Skands, der ligesom Morten ikke er synderligt bekymrede for investeringen, der er kommet i stand via banklån. - Microbryggeriernes store force er øllets friskhed. Eftersom vores produktionskapacitet er så forholdsvis begrænset, vil vores øl altid være friskere end de store bryggeriers. Og det vil forbrugerne lægge mærke til -det kan de ikke undgå, siger Birthe Skands og skynder sig ud i hallen igen. Der skal brygges.


Se alle artikler