| ||||||||||||||||||||||
Log ind eller Bliv medlem | ||||||||||||||||||||||
ugens vinnyt - uge 49Skrevet d. 2 December 2004Sjælden Romanée-Conti samling under hammerenEn af de mest spændende og sjældne samlinger af Domaine de la Romanée-Conti nogensinde kommer under hammeren på en auktion i New York. Der er tale om 136 lot fra en ukendt "gammel ven af domainet". Mange af flaskerne er forsynet med numre og de fleste er lave tal - også 1, hvilket gør vinene endnu mere værdifulde. Desuden har de været opbevaret professionelt alle årene. Alle 6 røde DRC vinmarker er repræsenteret og mange af flaskerne er i store formater; magnum, jeroboam og methuselah. Auktionen forventes at blive et tilløbsstykke for alle Bourgognesamlere og priserne forventes at blive rekordhøje. Bordeaux svarer igen og lancerer ny marketingkampagne Fransk vin generelt og Bordeaux-vin i særdeleshed har faldende markedsandele over alt og er udsat for et stort pres for øjeblikket. Men nu slår Bordeaux igen med en ny marketingkampagne. Det er Conseil Interprofessionel du Vin de Bordeaux (CIVB), der har lanceret en kampagne med sloganet "100 Bordeaux vine til under 15€". "Mange tror nemlig at Bordeaux-vin er meget dyr, men faktisk er det kun 5% af dem, der koster over 15€", udtaler CIVB's præsident Christian Delpeuch. CIVB har ladet 5 franske vinmagasiner om at vælge de 100 vine til kampagnen, som bliver præsenteret på pressekonferencer i London, New York, Montreal, Toronto, San Francisco, Chicago, Bruxelles, Tokyo, Shanghai og Moskva. 70% af CIVB's årlige budget på 21 mill. € går til annoncering og promotion Franske vinproducenter vil lægge sag an mod staten pga. anti-alkohol reklamer Franske vinproducenter er i oprør over en reklamekampagne mod alkohol, som den franske regering har indledt tidligere på måneden og som umiddelbart henviser til vin.
Den 23, november meddelte en gruppe af 127 Bordeaux-producenter, at hvis ikke kampagnen bliver stoppet senest den 8. december, vil de sagsøge staten i stedet, for at få den stoppet. Samtidig er den 8. december udråbt til officiel protestdag mod regeringens kampagne, som "miskrediterer et produkt, der altid er blevet anset som en integreret del af fransk kultur." Ud over at få kampagnen stoppet vil producenterne også sagsøge for at få erstatning for det økonomiske tab, de lider på grund af kampagnen. Alain Raynaud som ejer slottene Quinault i St. Emilion, La Fleur de Gay og La Croix de Gay i Pomerol kalder annoncerne, der fastslår at alkohol giver kræft, for "uærlige, skandaløse og falske". Hovedtemaet i kampagnen er: "Dag efter dag registrerer din krop hvert et glas du drikker", og dermed antyder den at selv et moderat indtag er skadeligt. Mens de fleste videnskabelige undersøgelser viser, at et moderat forbug kan være gavnligt. Kampagnen kommer på et meget dårligt tidspunkt for fransk vinindustri. De fleste distrikter slås med overproduktion, prisfald, lav dollar, skarp konkurrence fra udlandet og et i forvejen faldende vinforbrug i Frankrig. Se alle artikler |