| ||||||||||||||||||||||
Log ind eller Bliv medlem | ||||||||||||||||||||||
Økologi sælger ikke sig selvSkrevet d. 10 Februar 2005Økologi er i dag en vare på linje med alle andre, lyder meldingen fra Danmarks største detailhandelskæde, Coop Norden. Den tid er slut, hvor produkterne så at sige solgte sig selv alene fordi de var økologiske. De økologiske mejeriprodukter – ikke mindst den økologiske drikkemælk – er dog stadig en vigtig del af fødevaresortimentet i Coops butikker, understreger kategorichef Pernille Søborg, Coop Norden. Økologien har fundet sit niveau ”Vores strategi er at vedligeholde og udvikle økologien ved at have et bredt sortiment med en lønsom indtjening. Men vi har ingen interesse i at holde liv nogle ulønsomme nichéprodukter. Salget af økologiske mejeriprodukter har for mig at se fundet sit niveau, og jeg tror ikke at det vil tage et kvantespring opad i fremtiden.” Ønske: Økologisk food-to-go ”Hvis økologien skal udvikle sig, bliver den nødt til at følge med de andre trends på fødevareområdet”, fortsætter hun. ”Vi kan se at indholdet af sukker i fødevarerne betyder mere og mere for forbrugernes valg. Convenience eller food-to-go er en anden vigtig tendens i tiden. Mange mennesker lever et udeliv og spiser undervejs i bilen eller toget, og til de forbrugere savner vi nok nogle økologiske varianter.” ”Økologien kan ikke sælge sig selv. Hvis salget skal øges, er mejerierne nødt til at udvikle nogle flere spændende produkter, som tilfredsstiller forbrugernes krav til smag, men sandelig også til funktionalitet”, siger Pernille Søeborg. Se alle artikler |