| ||||||||||||||||||||||
Log ind eller Bliv medlem | ||||||||||||||||||||||
Mejeriforeningen i partnerskab med Fødevarestyrelsen og HjerteforeningenSkrevet d. 28 Februar 2005Som noget helt nyt indgår en offentlig myndighed, en brancheorganisation og en patientforening nu i et fælles partnerskab. Fødevarestyrelsen, Mejeriforeningen og Hjerteforeningen starter et projekt for at finde frem til et fælles grundlag for mere klar formidling til skoleelever om sunde vaner for måltider, mad og drikke. Landbrugsraadets Starthjælpspulje til oprettelse af partnerskaber har netop bevilget 50.000 kroner til projektet "Formidling af sunde mad-, måltids- og drikkevaner over for skoleelever". Projektet skal munde ud i en rapport om projektets erfaringer. Det er tanken, at erfaringerne skal kunne inspirere andre, der arbejder med sundhedsformidling til skoleelever, og forhåbentlig er der også dannet basis for et videre samarbejde mellem de tre nye partnere. "Gennem partnerskabet håber vi at kunne skabe overensstemmelse mellem de budskaber, vi hver især går ud med til skoleelever på 4.-7. klassetrin. Vi skal finde ud af og afprøve, hvordan man bedst snakker med skoleelever om sund mad og drikke," fortæller konsulent i Mejeriforeningen Susanne Lorenzen, der er leder af projektet. Samarbejde til gensidig glæde Samarbejdet udspringer af, at Mejeriforeningen gennem de sidste to århar tilbudt folkeskoler at sende kostinformatører ud. Kostinformatørerne varetager elevformidling og deltager i forældremøder og har allerede et godt gennemprøvet foredragsmateriale og erfaringer, som Mejeriforeningen kan bidrage med i partnerskabet. Mejeriforeningen kan omvendt have stor glæde af de to øvrige parters ekspertise og faglige viden. Da både Fødevarestyrelsen og Hjerteforeningen også ønsker at kommunikere med skoleelever og deres forældre, har der været basis for en uformel sparring for at udveksle erfaringer. "Vi indgår nu i et mere forpligtende samarbejde, hvor vi får bedre kendskab til hinandens standpunkter, og skaber en platform for faglige diskussioner. Hvis vores budskaber ikke stemmer overens, er risikoen, at vi skaber forvirringhos målgruppen. Vi vil forhåbentlig på sigt kunne tilbyde mere entydigt og spændende undervisningsmateriale og flere tilbud om aktiviteter til skoleeleverne," siger Susanne Lorenzen. Se alle artikler |