HjemOpskrifterArtiklerButikLoginBliv medlemKonkurrencerForumRestaurant GuideOm madgal
Log ind eller Bliv medlem

Søg i artikler

Ugens vinnyt -uge 41

Skrevet d. 8 Oktober 2004
Antinori-døtre laver boble-vin i Norditalien

Den toscanske vinproducent Piero Antinori's tre døtre lancerer en mousserende vin fra det nordlige Italien. Montenisa Franciacorta Brut Riserva Contessa Maggi 2000 er den første årgang af denne nye vin fra Montenisa vingården i Franciacorta i Lombardiet. Antinori driver vingården for familien Maggi og det er især de tre døtre med ønologen Alessia i spidsen, der forestår vinproduktionen.

Vinen er fremstillet på den traditionelle champagnemetode og består af 70% Chardonnay og 30% Pinot Nero, så også druerne er traditionelle. Vinen har modnet 40 måneder på flaske.

Champagne mod Champagne

Den lille landsby Champagne i Schweiz kæmper mod det mere kendte franske vindistrikt i retten for at forsvare sit navn. En EU lov har stoppet at navnet Champagne må stå på andre vinflasker end de, der kommer fra Champagne i Frankrig. Og fra 1. juni 2004 skulle også schweizerne ophøre med dette. Men de schweiziske vinproducenter hævder, at der har været dyrket vin hos dem siden romertiden og at et forbud vil koste dem omkring 1 mill. Euro.

Den lille by Champagne producerer kun stille vine og kun omkring 280.000 flasker om året. Og de sælges kun i Schweiz, så vinproducenterne mener ikke, at de kan skade champagneproduktionen på årligt 290 mill. flasker.

De fleste mener dog, at schweizerne taber sagen...

Ligesom Mondavi sælger Cordier også ud

En af de største negocianter i Bordeaux, Cordier, sælger nu også ud af de mest luksuriøse mærker for at kunne koncentrere sig om egne mærker. Som det er tilfældet for Mondavi har Cordier skilt sig af med slottene Chateau Grand-Puy-Ducasse i Pauillac, Chateau Rayne-Vigneau i Sauternes, Cru Bourgeois'erne Meyney (Saint-Estèphe), Lamothe Bergeron, Plagnac og Blaignan. I alt sælges der 300 ha vinmarker. Køberen er et konsortie sat sammen af banken Credit Agricole.

Cordier har en stor gæld på omkring 115 mill. Euro, meget større end omsætningen på 80 mill. Euro. Salget vil gøre Cordier mindre gældstynget og samtidig vil selskabet koncentrere sig om mærkerne Sensual Fruit, Collection Privée og Cuvée Prestige. Mærker der især sælges i supermarkeder og som er blevet godt modtaget på bl.a. det engelske marked. Cordier fortsætter dog som negociant på de solgte slotte.



Se alle artikler