Har Jamie Oliver for eksempel brugt kondenseret mælk i en af sine retter på tv, mærker de det hos Arla Foods’ forbrugerservice dagen efter. Så spørger forbrugerne nemlig efter produktet på emails og telefon.Sanselige og hurtige opskriftsforslag vækker begejstring og sælger i dag bedre end fortidens rene, hvide mejerist. Det viste tv-reklamerne for Høng-skimmeloste også. Den unge kok Christopher Bomann lavede en fiks ret med laks og blå skimmelost, som gjorde at ordet ”laks” fortsat er det mest søgte ord på hjemmesiden www.arla.dk.
”Det er humøret og lysten, som styrer madlavningen nu. Derfor bruges en fantastisk smagsgiver som ost også mere og mere i maden. Feta, blå og gul ost er ikke længere utænkeligt i salaten eller de varme retter”, fastslår marketingschef Anne With Damgaard hos Arla Foods.
Fjernsynets sendeflade bugner af mad i alle afskygninger. Se blot, hvordan DR2’s engelske køkkengudinde Nigella Lawson fremtryller den ene skønne ret efter den anden til vennerne. Uden en fedtplet på trøjen.
Madglæden er i centrum i tv. Især i de engelsk-producerede madprogrammer som Mad med Nigella og Jamie Olivers Det bar’ mad. De oser af overskud og kreativitet. Her bringer maden mennesker sammen omkring kokkens bord. Madlavning er blevet en livsstil - ligesom indretning og mode – med plads til masser af smag og behag.
Madglæden er vigtigst
Men tidens tv-mad bliver federe end officielt anbefalet. Ligesom ernæringsbudskaber og madpyramider er skubbet i baggrunden i tv-udsendelserne. Alligevel hilser akademisk medarbejder i Kræftens Bekæmpelse Ida Husby tv’s nye madprogrammer velkommen.
”De nye madprogrammer viser, at det at lave og spise mad er en kreativ proces. Man kan jo spørge sig selv om, hvorvidt det hele behøver at være energiberegnet. Smuk mad med meget frugt og grønt, tilberedt nænsomt med gode råvarer og spist i godt selskab – det er et godt grundlag for sundhed”, siger Ida Husby.