HjemOpskrifterArtiklerButikLoginBliv medlemKonkurrencerForumRestaurant GuideOm madgal
Log ind eller Bliv medlem

Søg i artikler

Letzsushi

Skrevet d. 1 Juli 2004
Mønstrede strømper, lyst hår og understregende make-up. Indehaveren af sushikæden Letzsushi, Louise Ertman, er bevidst om sit udseende, både når hun mødes med fiskehandlere, ansatte og skraldemænd. ”Det er klart en fordel at være kvinde. Der er ikke mange af os i denne branche, så når jeg møder op, forventer leverandørerne ikke, at jeg forhandler om priser og betingelser. Men man skal handle med alt. Det bliver man nødt til, hvis målet er at holde priserne nede. I virkeligheden er det ikke forretningsidéen, det kommer an på. Det er personligheden,” mener Louise Ertman.

Louise Ertman sidder ikke stille. Hun holder kunder hen, henter kokken tilbage fra frokostpause på grund af pludselig travlhed samtidig med, at hun i telefonen prøver at overtale en VVS-mand til at vente fem minutter på en nøgle. Louise Ertman bygger sin forretningserfaring på snart to års hårdt arbejde med at etablere sig som selvstændig. I dag er hun indehaver af to sushi steder i København. Spisesteder der primært sælger take-away sushi til virksomheder og private, men som også har plads til spisende gæster i hyggelige og minimalistiske omgivelser, som Louise Ertman selv har skabt. Da hun startede den første forretning op på Østerbro, lavede hun så meget som muligt selv. Det betød, at hun med hjælp fra venner og familie selv satte fliserne op i køkkenet og malede alt, samtidig med, at hun kæmpede med sundhedsmyndighederne om at få alle tilladelser hjem i tide. Med den anden forretning på Nørrebro har hun i højere grad forhandlet om overtagelsesbetingelserne, sådan at hun selv står for langt mindre af den praktiske indretning.

Mænd begejstres let
”Første gang jeg skulle se på lokalet på Nørrebro, kom jeg ind, og manden jeg skulle snakke med blev meget overrasket, og sagde; Gud, jeg havde forventet at se en japansk forretningsmand. Det, at jeg er kvinde og er ung, var helt klart en fordel. Jeg tror, det var medvirkende til, at jeg fik lokalet,” siger Louise Ertman.

Hun oplever, at mænd i det hele taget er lettere og sjovere at forhandle med end kvinder.
”Det er klart, at man bliver en bedre forretningskvinde, jo flere gange man gør forretninger. Det er lettere at forhandle med mænd, fordi de har stor respekt, fordi man har startet noget som kvinde. Hvis jeg var en mand ville udgangspunktet være anderledes, fordi de ville tage mit forretningstalent for givet. Mange mænd bliver begejstrede over, at en kvinde er selvstændig. Det er helt sikkert ikke lige så sjovt at handle med kvinder. Det sker ikke ret tit, men når det sker, er det benhårdt. Kvinder er hårde mod hinanden, og sådan er det bare,” fortsætter Louise Ertman. Men det handler ikke om at gå udfordrende klædt eller flirte til grænsen, understreger Louise Ertman. Snarere tværtimod. Til gengæld kan det godt betale sig at være godt forberedt, klæde sig anderledes og kunne aflevere kritik med så meget smil på læben, at det næsten er umuligt at gå til modangreb.

”Jeg handler med flere japanere. De er ret stive i det. En dag havde jeg meget mønstrede strømper på. Det første japaneren sagde, da han trådte ind var; ”I like your socks, Louise-san”. Da han gik, sagde han; ”You are a very tough lady”. Når sådan noget sker, bliver jeg glad,” siger Louise Ertman.

Millionerne udebliver
Louise Ertman har købt en brugt Picasso Xsara – en praktisk arbejdsbil på gule plader. Hun er netop flyttet sammen med kæresten i en lejlighed, han har købt. For selv om man er forretningskvinde med foreløbig 14 ansatte betyder det ikke, at millionerne ruller ind på bankbogen.

”Når jeg ser på min første forretningsplan tager jeg mig til hovedet. Det hænger slet ikke sammen. Jeg har aldrig gjort det her for at blive millionær, men jeg troede måske, at jeg kunne trække lidt flere penge ud til mig selv. I dag er der meget af mit personale, der får mere i løn, end jeg selv gør. For mig handler det først og fremmest om at få det til at løbe rundt. Jeg tænker lige nu mere på at skabe en god arbejdsplads for mine ansatte og få flere folk til at vælge sushi, end på at tjene mange penge. Jeg har det rigtig godt med at være en af dem, der får folk i arbejde,” siger Louise Ertman. Hun forventer dog i løbet af få år at kunne trække væsentlig flere penge ud af forretningen, men i første omgang bruger hun overskuddet til at åbne den nye sushi butik.

Louise Ertman er sushielsker og uddannet akademiøkonom. Hun har tidligere haft kontorjobs i medievirksomheder og it-branchen. Under en lang rejse til Australien slog det hende, at man på gadehjørnerne i byerne kunne gribe en hel rulle sushi til billige penge. Hun sagde sit job op og tog lån i lejligheden for at overføre den tanke til Danmark. Grundtanken er spændende kvalitetssushi til en overkommelig pris, men derudover har hun valgt at eksperimentere med indholdet i de kendte sushiruller. Med kylling, oksekød og tunmousse i rullerne er det muligt for danskere, der ikke er til rå fisk at blive mætte i sushi. ”Jeg ville gerne gøre det endnu billigere. Men der er en masse omkostninger, som jeg ikke havde tænkt på. Personale er meget dyrt. Jeg bliver nødt til hele tiden at sørge for høj effektivitet, fordi jeg vil fastholde, at sushi ikke behøver at være så dyrt,” siger Louise Ertman. I begyndelsen ekspederede Louise Ertman alle kunder selv. Men med to forretninger bliver der et endnu større arbejde med at få vagtplaner, lønninger, feriepenge og sygedagpenge til at gå op.

”Indtil nu har min mor hjulpet mig med regnskaberne. Det håber jeg, hun vil blive ved med, men det er selvfølgelig et større og større stykke arbejde,” siger Louise Ertman.

Landsdækkende Letzsushi
I begyndelsen af 2005 håber Louise Ertman at have nedskrevet sit forretningskoncept i mindste detalje. Det er opskriften, hvis man vil starte en reel franchisekæde – og det vil Louise Ertman. På den måde kan andre købe konceptet og begynde forretning, der selvfølgelig skal leve op til de høje kriterier for indretning og service, som Louise Ertman har i sine butikker.

”Jeg har allerede fået forespørgsler fra et par stykker, der er interesseret i at åbne Letzsushi butikker. Men jeg skal jo sikre, at kvaliteten er i top, hvis de bruger mit navn, og derfor bliver jeg nødt til at have skrevet alt ned og tænkt alting grundigt igennem. Men jeg håber, det lykkes i begyndelsen af næste år,” slutter Louise Ertman, der i dag kan skrive direktør på sit visitkort.




Se alle artikler