HjemOpskrifterArtiklerButikLoginBliv medlemKonkurrencerForumRestaurant GuideOm madgal
Log ind eller Bliv medlem

Søg i artikler

Basisvarer får nyt liv

Skrevet d. 17 December 2004

Mælk, kartofler og øl er blandt de basisvarer, som Irma de seneste år har givet nyt liv ved hjælp af produktudvikling.

I dag stammer næsten 80% procent af Irmas samlede mælkeomsætning, fra det økologiske Thise Mejeri. Her har Irma i mange år købt ”Almindelig økologisk mælk”, men med introduktionen af den smagfulde økologiske Jerseymælk og den ustandardiserede gårdmælk fra Bjørnsholm, har salget af mælk fra Thise fået endnu et gevaldigt løft.

Kartofler i 5 og 10 kg sække, har Irma for længst taget afsked med. Derimod er Irmas kunder meget glade for små 6-900 grams bakker med specialsorterede kartofler, som i dag udgør langs over halvdelen af supermarkedskædens kartoffelsalg.

Irma var den første der kæde, der for alvor tog fat i salget af udenlandsk specialøl. Irma har i dag et stort salg af udenlandske øl og har i det succesfulde samarbejde med microbryggeriet Skands i Brøndby, taget hul på den stadigt stigende strøm af Danske specialøl fra små håndværksbryggerier.

”Som man kan se, er der muligheder, hvis man er villig til at redefinere "basisbegreberne". Det er faktisk store mængder varer, der kan flyttes ved en speciel indsats, hvor man skaber mere kvalitet for kunderne,” siger Hans Christian Ipland.

Irmas bage glade kunder, kan udover de mere kendte mærker i mel, fx vælge mel fra øerne Bornholm og Ven, samt friskmalet økologisk mel fra Skærtoft på Als.

”Udviklingen af nye basisvarer betyder alt for os, da de netop viser, at der er muligt at gøre en forskel. Så hvis der er fødevareproducenter, der har en god ide, eller der er nogen, der vil leve Irmas fantasier ud, så behøver fødevareudvalget ikke at være skrabet, middelmådigt og forudsigeligt i Danmark,” siger Hans Christian Ipland.



Se alle artikler