| ||||||||||||||||||||||
Log ind eller Bliv medlem | ||||||||||||||||||||||
Ugens VinnyhederSkrevet d. 20 Maj 2005Cypern var det første vinproducerende land Ifølge en italiensk arkæolog var Cypern det første middelhavsland, der producerede vin. Maria-Rosaria Belgiorno hævder, at hun har fundet bevis herfor under en udgravning nær Limassol. Cyprioterne skulle have produceret vin for 6.000 år siden. Hun har fundet to gamle krukker til vin og 12 krus, som er brugt til vin omkring 3.500 til 3.000 år før kristi fødsel. Indtil nu har man troet, at den traditionelle vinproduktion i Middelhavsområdet kom fra Tyrkiet, Syrien eller fra Grækerne. Verdens første vin mener man er fremstillet af ris i Kina for omkring 9.000 år siden og den første på vindruer i Iran for 7.000 år siden. -------------------------------------------------------------------- Haglstorm ødelægger vinmarker i Bergerac Mere end 400 ha vinmarker i Bergerac blev ødelagt i en voldsom haglstorm sidste fredag. I følge Decanter.com kom stormen uden varsel og det føg med hagl af kirsebærstørrelse i området. På kun 20 minutter forsvandt vinstokkenes blade, skud og små bær, så de nu er uden chance for at producere vin i år. Op imod 100 producenter i Bergerac menes at være hårdt ramt af stormen. Bergerac AOC ligger øst for Bordeaux i Dordogne-regionen. -------------------------------------------------------------------- Penfolds går ind i primeur salg Tilbuddet løber fra den 16. maj til den 16. juli 2005 og interesserede forbrugere kan købe gennem en registreret vinhandler. Der er 1.000 kasser Bin 60A og 500 kasser Block 42. Priserne forventes at blive omkring 1.000 kr. pr. flaske. -------------------------------------------------------------------- De to Chianti Classico konsortier fusionerer Efter 18 års adskillelse har Chianti Classico's to producent-organisationer valgt at slå sig sammen. Francesco Ricasoli, ejeren af Castello di Brolio, har været en af drivkrafterne bag sammenlægningen og han mener, at det nu er på tide at gå sammen for at føre en mere klar og enslydende kampagne for Chianti Classico. Symbolet med den sorte hane bliver nu opdateret for at blive brugt på alle Chianti Classico flasker. Og alle flasker bliver forsynet med det lyserøde DOCG banner med den sorte hane på. Det er dog ikke alle, der står bag den nye sammenlægning. Producenter som Marchesi di Antinori og Castello di Ama er skeptiske og har besluttet at stå uden for den nye organisation. "Vi venter og ser, hvordan fusionen førløber", siger Antinoris adm. direktør, Renzo Cotarella. Se alle artikler |