| ||||||||||||||||||||||
Log ind eller Bliv medlem | ||||||||||||||||||||||
Fisk på top10Skrevet d. 11 August 2006Næsten alle familier har deres top 10 liste over de oftest benyttede måltider i hverdagen. Retter som vi laver igen og igen, og som vi falder tilbage på, når vi står fem minutter i lukketid i supermarkedet og skal beslutte, hvad der skal på tallerkenen netop denne aften. Top 10 listen indeholder oftest de retter som vi kan planlægge, købe ind til, tilberede og spise i søvne - helt uden brug af mental energi – og uden besværlige opskrifter og særlige ingredienser. Øverst på listen i mange hjem står spaghetti med kødsovs, boller i karry, hakkebøf, kylling og lasagne. På de færrestes top 10 ligger fiskeretter - det vil Royal Greenland nu ændre. Selskabet introducerer to nye produktserier: En naturserie med nemme, benfri udskæringer af populære og delikate fisk, der skal inspirere til at lave meget nemme retter – og fiskefadet, som består af fisk og sauce i en foliebakke - en tilberedningsform og emballage som forbrugerne allerede kender fra lørdagskyllingen. ”Med fiskefadet har vi bevidst lagt os tæt op ad lørdagskyllingens velkendte foliebakke, for vi vil gerne signalere til forbrugerne, at det er ligeså nemt at tilberede lidt lækkert fisk som at lave lørdagskylling. Denne emballagetype signalerer jo i sig selv tilberedningsmåden. Alle véd, den bare skal i ovnen”, siger marketingchef Lisbeth Laursen, Royal Greenland. Saucen er tilføjet i fiskefadene. Det er nemlig ikke mindst saucen til fisk, som volder forbrugerne problemer. Paradoks Fødevarestyrelsen anbefaler, at vi spiser mindst 200-300 g. fisk om ugen, og at man skal variere mellem fede og magre fisk. Og ben eller ej, så er det noget af et paradoks, hvorfor de fleste elsker fisk og udmærket ved, at de er sunde – og alligevel vælger fisken fra, når de handler ind i supermarkedet. På den baggrund har Lisbeth Laursen allieret sig med forskere i forbrugeradfærd på MAPP-centret ved Handelshøjskolen i Århus, som nu er ved at undersøge årsagerne til fraværet af fisk i indkøbskurven - selv om de fleste holder meget af fisk. ”Vi satte os for at finde de bagvedliggende barrierer, som resulterer i at folk - uanset hvad vi kommunikerer - vælger de kødretter, de kender, frem for fisk, som de fleste jo elsker at spise men sjældent går i gang med at tilberede - uanset hvor nemt, vi fortæller, det er”, siger Lisbeth Laursen, som bakkes op af lektor Karen Brunsø, MAPP-centret ved Handelshøjskolen i Århus: “Vores foreløbige undersøgelser tyder på, at en del af forklaringen ligger i, at forbrugerne ikke har samme erfaring med at tilberede fisk som kød. Mange har en oplevelse af, at det er sværere at gå til, og at det kræver kogebøger og særlige ingredienser. Derfor bliver fisk gæstemad – eller når vi har overskud til at gå i gang med noget nyt”, siger Karen Brunsø. Resultatet af adfærdsundersøgelserne og fokusgrupper, har resulteret i de nye produkter som netop nu er på vej i supermarkederne: en foliebakke med fire forskellige fiskeretter, som er lige til at sætte i ovnen og hvor man kun skal koge pastaen eller risene. Arbejdstid: 5 min. Gratis fisk ”Samtidig lancerer vi fire forskellige naturfisk, laks, torsk, pangasius og hellefisk, som lige er klar til at tages ud af pakken og bruges i sammenhænge, hvor vi tidligere har anvendt kød. F.eks. foreslår vi ”stegt fisk med persillesovs og kartofler” og ”stegt hellefisk med bløde løg”. Det er nemlig ikke sværere at bruge fisk end f.eks. flæsk og hakkebøf, og det vil vi gerne signalere med vores nye kampagne”, siger Lisbeth Laursen, som i august/september forærer 100.000 af de nye fiskepakker væk i supermarkeder over hele landet. ”Vi kan sige nok så mange gange, at det er let at tilberede fisk, men det har vi jo gjort før. Nu inviterer vi hele Danmark på en gratis prøvemiddag – og så foreslår vi dem bare at bruge fisk i stedet for deres foretrukne kød”, siger Lisbeth Laursen. Sund vane Kampagnen er en fortsættelse af det ”Sund Vane” projekt, som Royal Greenland iværksatte overfor medarbejderne i begyndelsen af året. Målet var, at de 2200 medarbejdere i virksomheden frivilligt skulle i gang med at ændre livsstil på de områder, de ønsker. Samtidig forpligtede Royal Greenland sig til at bakke medarbejderne op i deres ønsker med forskellige events, rygestopkurser, hypnose m.m. Resultatet af Sund Vane projektet er netop ved at blive vurderet, men én ting ligger helt klart: danskerne bør spise mere fisk og derfor inviterer Royal Greenland nu befolkningen til at smage en delikat naturfisk – og dermed etablere i hvert fald én sund vane. Se alle artikler |