| ||||||||||||||||||||||
Log ind eller Bliv medlem | ||||||||||||||||||||||
Danskerne spiser mere udenlandsk ostSkrevet d. 1 Juni 2007En danbo er stadig danskernes foretrukne valg. Men de de seneste fire-fem år har den gule skæreost fået hård konkurrence af importerede oste, der har oplevet en årlig vækst på 5-6 pct. Mejeri har ved hjælp af AC Nielsen data, Danmarks Statistik og eksperter i branchen estimeret, at danskerne samlet set indtager 79.500 tons ost. De 22.400 ton kommer fra udlandet – det svarer til at den importerede oste har en markedsandel på 28,17 pct, når foodservice og detailsalg gøres op. Der findes ingen præcise data, og der kan være fejl i de skøn og vurderinger, som eksperterne i branchen har gjort. Men de fleste, som mejeri har forelagt tallene for, anerkender de 22.400 tons, som også stemmer overens med en opgørelse, som Arla Foods selv foretog i 2004. Både importører, supermarkeder og de danske mejerier mærker efterspørgslen efter fremmede oste. I modsætning til de fleste danske oste, forbruges de udenlandske efter kl. 12. “70 pct. af den danske ost spises før kl. 12. Vores importerede oste har været med til at udvide kategorien, og vi oplever, at danskerne er villige til at betale 50-100 pct. ekstra for de udenlandske varianter,” siger adm. direktør Steffen Andersen i importvirksomheden Delimo. Mejerierne klar til handling Mejerierne har indset, at danboen ikke gør det alene, og at danskerne i fremtiden skal forsynes med andre ostetyper. Arla Foods erklærer, at man er klar til at lancere anderledes ostetyper fremover. “Der kommer flere og flere fremmede oste ind på det danske marked. Det udgør på den ene side en potentiel trussel, men det er også en mulighed. Jeg tror godt jeg vil love, at vi ikke vil ligge på den lade side ift. at udveksle oste fra Danmark og Sverige, og vi har også andre oste i vores sortiment,” lyder det fra Arla Foods’ nordiske kategorichef for ost, Rolf Bonde Petersen. I år skal det være spansk Hos ostehandleren Byens Ost i Århus mærker man en stigende interesse for specielle importoste. Hårde oste fra Spanien er et af de store salgshits for tiden. I ost- og specialvareforreningen Byens Ost i Århus centrum bliver kunderne budt velkommen af et righoldigt udbud af gule, danske skæreoste i glasdisken - side om side en række specialoste fra små udenlandske mejerier. I en kølereol lidt længere inde i butikkens tager de importerede oste fuldstændig over. Her bugner hylderne af et utal af udenlandske ostespecialiteter i ganske små pakker og til kilopriser, der nok kan få en dansk danboproducent til at spærre øjnene op. Men prisen er tilsyneladende ikke det, der optager butikkens kunder mest. “Rigtig mange af vores kunder efterspørger de helt specielle oste. De interesserer sig meget for ost, vil gerne have mere at vide og er ikke bange for at prøve noget nyt. Omsætningen af ost fordeler sig nogenlunde ligeligt mellem dansk og udenlandsk, men salget af de importere oste er helt klart i stigning i øjeblikket,” forklarer butikkens indehaver Helle Piekarski. Ost fra yderområder er in I øjeblikket er det blandt andet de spanske oste, som især ender i indkøbsposen. Hårde typer, som Manchego, Mahon fra øen Menorca eller blåskimmelosten Picón del Valle, som er emballeret i vinblade. Dertil er ost af fåre- eller gedemælk et sikkert salgshit. “Vi kan helt klart mærke på efterspørgslen, når kunderne kommer hjem fra ferie og har smagt en speciel ost fra en lille landsby. De gængse områder i Frankrig og Spanien er ikke længere nok. Folk vil have oste fra helt små producenter i yderområderne. Det skal være hjemmelavet, rendyrket og helt specielt. Man vil have oste med karakter og historie, fordi det også skal være en oplevelse for dine gæster, når du serverer osten,” fortæller hun. Kilde: Mejeriforeningen Se alle artikler |