HjemOpskrifterArtiklerButikLoginBliv medlemKonkurrencerForumRestaurant GuideOm madgal
Log ind eller Bliv medlem

Søg i artikler

Oversøisk vin udmærket af anerkendt markedsanalyse

Skrevet d. 24 Juni 2008

Australske Hardys placeres på en andenplads og amerikanske Robert Mondavi Winery på en fjerdeplads i kåringen af verdens stærkeste vinmærker. Placeringen styrker de to oversøiske vinhuses position og bekræfter, at æraen, hvor New World- vin er markedsleder, bestemt ikke er forbi. Begge vinmærker er en del af det verdensomspændende vin- og spiritusfirma Constellation Brands.

Omkring 10.000 vin- og spiritusmærker indgår i analysen ’The Power 100’ 2008, der kårer verdens 100 stærkeste vin- og spiritusmærker på en enestående liste. Indenfor kategorien vin indtager Constellation Brands hele to pladser i top fem med australske Hardys på andenpladsen og det amerikanske Robert Mondavi Winery på fjerdepladsen.

Enestående analyse

’The Power 100’ 2008 foretages af den britiske virkomhed Intangible Business, der er ledende inden for uafhængig mærkevurdering. Analysen høster høj anerkendelse i branchen og bliver betragtet som enestående, da den dels inkluderer forbrugernes vurdering af vinens styrker, dels vinens  kvalitet i forhold til pris. Det er den eneste analyse af sin type, og den udgives for tredje  gang i år. 

 Et dommerpanel bestående af ledende eksperter inden for vin og spiritus har individuelt vurderet hvert udvalgt mærke ud fra følgende kriterier: Markedsandele, mærkets vækst, pris, positionering, markedsudbredelse samt en række blødere kriterier som fx opfattelse af og bevidsthed om mærket og mærkets markedsrelevans.  

Ud over Hardys og Robert Mondavi Winery blev også de øvrige pladser i top ti over stærkeste vinbrands indtaget af oversøiske vinmærker fra landene USA, Australien og Chile. Først på en 16. plads dukker et europæisk navn op med det spanske vinhus, Torres. I Danmark har især australsk vin de seneste år oplevet en fremgang fra at være placeret på en femteplads over vores foretrukne vinoprindelsesland i 2006 til en fjerdeplads i 2007. Salget af australsk vin udgør ifølge Vin og Spiritus Organisationen i Danmark efter den seneste fremgang en markedsandel på 12,5 %.



Se alle artikler