| Coca Cola køber mejeriSkrevet d. 18 Maj 2004Den amerikanske læskedrik-gigant Coca-Cola fort-sætter med at satse på mejeriprodukter.
Af Einar Bo Thomsen
Coca-Cola har for nylig købt Israels 3. største mejeri, Tara Dairy Cooperative, der har en markedsandel i Israel på 12-14 procent.
Coca-Cola Israel forklarer købet med at virksomheden vil udvide sit produktsortiment og have adgang til det stigende marked for mælkedrikke.
I 2002 markedsførte Coca-cola sammen med Nestlé chokolademælkedrikken Choglit med 16 procent skummetmælk i USA. Sidste år sendte læskedrik-fabrikanten den mælkebaserede drik Swerve på det amerikanske marked. Swerve indeholder 52 procent skummetmælk og fås i varianter med chokolade-, vanille, banan- og blåbærsmag. Og ifølge au-stralske aviser, har Coca-Cola planer om at markedsføre mælkebaserede drikke i Australien næste år.
Købsprisen for Tara oplyses at være knap 250 mio. kr. I 2002 havde Tara en omsætning godt 600 mio. kr., og den anslås at have været 750 mio. kr. i 2003. Tara har 600 ansatte.
Kilde:Landbrugsavisen
Se alle nyhederne
|