| Små mejerier er glade for ArlaSkrevet d. 28 Maj 2004Selskabet har ryddet op efter en tid, hvor forbrugerne kun gik efter det billigste.
De små mejerier er glade for Arla Foods. Det fremgår ifølge Mejeriforeningen af Landbrugsraadets rapport "De store selskaber og det danske fødevaremarked", som blev offentliggjort i sidste uge.
Til gengæld er de kritiske over for butikskæderne, som kræver så store markedsføringsbidrag, at de små producenter holdes væk fra hylderne.
I rapporten udtrykker flere mellemstore mejerier, at de er glade for Arlas tilstedeværelse.
- Intet Arla, intet Thise, lyder det således fra Thises mejeribestyrer Poul Pedersen, der afviser, at et lovindgreb mod Arla ville hjælpe de små mejerier.
Også mejerier, som ikke er nævnt i rapporten, mener, at medier og forbrugere bør anlægge et mere nuanceret syn på Arla Foods.
- I og for sig har Arla/MD Foods gjort meget for mejeribruget i Danmark - simpelthen ved at overtage de små mejerier, der havde sat sig i gæld, for at betale en høj mælkepris. Og når forbrugere synes, det er så synd for de små mejerier, så skulle de have tænkt på det for 15-20 år siden og købt mere af den lokale mælk frem for altid at gå efter den billigste, siger mejeriejer N.H. Lindhardt fra Aabybro Mejeri til Mejeforeningens blad Ugenyt.
Et af de kritikpunkter, som Arla har måttet lægge øre til, er, at de fortrænger de små mejerier fra kølediskene.
- Det er til dels rigtigt. Men problemet ligger i ligeså høj grad hos indkøberne. Mange små mejerier kan ikke betale markedsføringsbidrag i den størrelsesorden, kæderne forlanger, fortæller N.H. Lindhardt
Se alle nyhederne
|