| Australien erobrer de danske smagsløgSkrevet d. 10 Juni 2004Bryllup eller ej: Australien er i gang med at erobre de danske smagsløg. Salget af australsk vin er steget 200 procent på to år, og det tegner til en tredobling for australsk oksekød i år.
Australien sejrer på det danske vinmarked. Coop Danmark sælger nu dobbelt så meget australsk vin som for to år siden.
Taberen er blandt andet Frankrig, for godt nok drikker danskerne mere vin end tidligere, men fremgangen på australsk vin er også gået ud over de gamle vinlande. Det gælder også Spanien, Italien og Portugal.
- Man får generelt meget høj kvalitet for pengene på de australske vine, og de passer godt til den danske smag. Australsk vin er drikkeklar, rund og blød, siger Steen Jepsen, kategoriplanlægger vin, Coop Danmark.
Det australske oksekød vinder også frem. Australierne producerer oksekød af meget høj kvalitet. Mens meget dansk oksekød kommer fra malkekvæg, bruger australierne kun kødkvæg.
Coop tog australsk kød ind på prøve i 2001. Danskerne har hidtil kun været interesserede i dansk kød, men har taget de australske røde bøffer til sig, så det tegner til, at salget bliver tredoblet bare i år. Allerede nu udgør det australske oksekød 35 procent af de finere udskæringer.
Det australske oksekød sælges under mærket Premium, og sortimentet er mørbrad, gode bøffer og andre luksus-udskæringer, der sælges i Kvickly, Kvickly xtra og SuperBrugsen. I anledning af brylluppet introduceres Premium også i Dagli’Brugsen og LokalBrugsen.
Mens kød og vin går lige ind hos danskerne, er der ikke mange, der kender til australsk madkultur. Coop og Santa Maria har lavet en gratis opskiftsbog "Sæt Australien på menuen", så man kan tilberede sit Premium oksekød, som de gør "Down Under". Den fås i Kvickly og SuperBrugsen.
Se alle nyhederne
|