| Økoboom for små mejerierSkrevet d. 9 November 2004Danske forbrugere køber økologisk mælk som aldrig før. Men det er de mindre, uafhængige mejerier, og ikke Arla Foods, der vinder de store nye markedsandele, viser en helt ny undersøgelse.
Helt nye tal fra Økologisk Landsforening, som refereres af Børsen, viser, at de største uafhængige mejeriselskabers omsætning skyder i vejret. Sammenlagt er det lykkedes de cirka 20 mindre mejeriet at kapre en markedsandel på seks-syv procent fra Arla Foods. Så sent som i foråret sad de små mejerier på en markedsandel på kun to-tre procent.
Hos mejerigiganten vurderer produktchef Carsten Jeppesen, at det samlede salg af økologiske produkter er gået seks-syv procent tilbage i år, og det er først og fremmest mælken, det er gået ud over.
”Tilbagegangen er hovedsageligt sket på salget af den økologiske mælk, og skyldes primært den dårlige presseomtale sidste år. En anden negativ faktor for øko-mælken er det øgede salg af billigmælk,” siger han til Børsen.
Alene hos Naturmælk f.eks. har man i år oplevet en stigning i omsætningen fra 55 til cirka 80 millioner DKK, og succesen kan nu danne fundament for innovation af nye produkter næste år. Noget mejerierne selv kalder for en livsforsikring for at kunne overleve på det fremtidige marked.
Kilde: Foodwire.dk
Se alle nyhederne
|