| ||||||||||||||||||||||
Log ind eller Bliv medlem | ||||||||||||||||||||||
Landbruget vil selv begrænse dyretransportSkrevet d. 5 April 2002Danske svineproducenter og eksportører vil efter voldsom kritik af de lange transporttider for dyr indgå en frivillig aftale. Landbruget vil sætte grænsen ned til otte timer for søer, der køres til slagtning.Otte timer er det loft, dyreværnsorganisationer og danske politikere har kæmpet for at få indført i EU, skriver Kristeligt Dagblad.
Stort fremskridt Svineproducenterne har forhandlet med eksportørerne og vognmændene om en frivillig aftale gennem det seneste års tid, ikke mindst inspireret af den kraftige offentlige kritik af dyretransporterne. I dag lyder grænsen i EU på 24 timer i en lastbil for heste, kalve og andre dyr. Kalveeksportørerne kan ikke følge kollegernes eksempel. »Vi arbejder på at finde en etisk og veterinært forsvarlig måde til transport af kalve, men vi kan ikke sætte timetal på transporten«, siger Povl Thomsen, formand for Landsforeningen af Danske Mælkeproducenter. Han kan ikke sige, om otte timer er tilstrækkeligt. Omkring ti pct. af de danske slagtekalve - cirka 60.000 dyr årligt - bliver slagtet i udlandet. Kalvene - hovedsageligt tyrekalve omkring en måned gamle - sendes især til Holland, hvor prisen er højere.
80 timers transport Det skulle ske af hensyn til smittefaren ved at lade dyrene komme ind på de såkaldte mellemstationer. Det fik et flertal i Folketinget bestående af S, SF, DF og Enhedslisten til at at true at bringe regeringen i mindretal med et forslag om at alle slagtedyr skal bringes til nærmeste slagteri, med mindre regeringen ville sørge for, at EU vedtog skrappe regler for dyretransport.
Hatten af »Det er godt at se, at landbruget meget gerne vil de her ting. Naturligvis så vi hellere en regel, der hed, at alle dyr skal til nærmeste slagteri, men en otte timers grænse er klart bedre end det, der ligger. Og det skal landbruget have ros for«, siger Ole Münster.
Nyhed fra www.politiken.dk
|