| Coca-Cola mister markedsandele i Coca-Cola-landSkrevet d. 16 November 2004I tre af de seneste fire år har læskedrikgiganten Coca-Cola måttet se konkurrenter stjæle markedsandele på Coca-Colas egen hjemmebane - USA.
Derfor nedjusterer Coca-Cola årets forventninger til bl.a. salgsvolumen i år til 3-4 pct. mod før 5-6 pct. Samtidig sænkes forventningerne til indtjeningen fordelt på aktierne - et yndet amerikansk parameter - til 8-9 pct. mod et tidligere mål om 11-12 pct.
Coca-Cola-koncernen selv tror, at en del af forklaringen på tilbagegangen skal søges i markedsføringen på det amerikanske marked.
Ikke én eneste af læskedrikproducentens reklamer til amerikanerne var med på en top 20-liste over de mest huskede reklamer i årets andet kvartal. Konkurrenten Pepsi derimod havde to reklamer på listen.
Derfor planlægger Coca-Cola at søsætte en mere aggressiv markedsføring i USA - bl.a. i lyset af den mere succesfulde europæiske kampagne med mambosangen "Chihuahua".
Kilde: Børsen
Se alle nyhederne
|