| Carlsberg og Arla føler sig forfulgtSkrevet d. 18 Juni 2004Tre stærke gallionsfigurer i dansk erhvervsliv - TDC, Carlsberg og Arla - føler sig dømt af både politikere og Konkurrencestyrelse på et usagligt og udokumenteret grundlag.
Samtidig bliver de klædt af i forhold til konkurrenterne - både i konkurrenceredegørelsen 2004, som er på gaden i dag, og med de nye stramninger af konkurrenceloven, som vil give Konkurrencerådet indblik i fortrolige rabatter og markedsføringstilskud.
Alene Carlsberg skal udvide personalet med et tocifret antal som en direkte konsekvens af kravene fra myndigheder og politikere, fortæller bryggeriets salgsdirektør Claus Bo Jacobsen:
»Skitsen til en ny konkurrencelov ødelægger en naturlig forhandlingssituation, hvilket er fundamentalt i alt, hvad der hedder handel. Hvis den nye lov bliver en realitet, hvad jeg ikke håber, så er det planøkonomi i stedet for en dynamisk, liberal konkurrencetankegang.«
Carlsberg er omtalt i kapitel 5, som handler om konkurrencesituationen på butikshylderne og det manglende udbud af fødevarer. Det undrer Carlsbergs salgsdirektør, at øl optræder sammen med mejerivarer, og at selskabet overhovedet mistænkes for eksklusivitet, når der findes 800 ølmærker i Danmark.
Kilde: Børsen
Se alle nyhederne
|