| Arla svarer igenSkrevet d. 21 Juni 2004Dato: 17.06.2004 Print Tip en ven
Klokken: 08:47
Arla svarer Konkurrencestyrelsen
Arla Foods går i et høringssvar i rette med dele af Konkurrenceredegørelsen 2004, som netop er udsendt af Konkurrencestyrelsen.
I redegørelsen antyder Konkurrencestyrelsen, at Arlas priser på mejeriprodukter diskriminerer små butikker i forhold til de store supermarkedskæder. Men i sit høringssvar fremhæver Arla, at styrelsen ikke tager højde for, at det relativt set er langt dyrere at levere til en lille kunde frem for til en storkunde.
Omkostningerne til logistik i forbindelse med levering til en typisk lille købmand eller en kiosk, der modtager ca. 200 liter mælk om ugen, er eksempelvis over 4 gange større pr. liter end logistikomkostningerne i forbindelse med levering til et typisk større supermarked, der modtager 5000 liter om ugen.
Ingen skjulte rabatter
Konkurrencestyrelsen antyder også, at visse af de markedsføringstilskud, som Arla betaler til sine kunder i detailhandlen, fungerer som skjulte rabatter.
Men Arla understreger i sit svar, at virksomheden har givet styrelsen 1000 siders dokumentation for, at der udføres konkrete markedsføringsaktiviteter eller foretages konkrete nedsættelser af forbrugerprisen som modydelse for Arlas tilskud til markedsføring.
Faktum er, at udbuddet af fødevarer i Danmark er vokset betydeligt i de seneste 10 år. Alene fra 2000 til 2002 øgedes antallet af varenumre i mejerikategorien med 6,7%. I samme periode blev Arlas andel reduceret fra 39,7% til 35,6%.
Høringssvar på net
”Konklusionen må være, at konkurrencen virker”, skriver Arla Foods i sit høringssvar.
Se alle nyhederne
|