| Mejerier med topimageSkrevet d. 29 April 2005Både Thise Mejeri, Arla Foods og Tholstrup Cheese er med i top-15, når 100 topchefer inden for fødevareproduktion og detailhandel giver image-karakterer til danske fødevarevirksomheder. Thise får en flot tredjeplads.
Lille Thise Mejeri giver de store aktører baghjul og kommer ind på en forrygende tredjeplads kun overhalet af Danisco og Carlsberg i den samlede bedømmelse af danske fødevarevirksomheders image, som Levnedsmiddelbladet foretager hvert år.
"Vi er meget glade for placeringen. Det er dejligt bare at kunne være med i top-15. Vi er, som vi er; vi erkender og er glade for at være et lille mejeri, men har respekt for de større virksomheder. Vi er kendt for at være innovative og på banen med klare meninger, og så vælger vi aldrig de nemme løsninger. Det tror jeg, man har respekt for rundt omkring," siger mejerileder Poul Pedersen fra Thise Mejeri.
De danske mejerier er i øvrigt flot repræsenteret: På sjettepladsen i den samlede bedømmelse ligger Tholstrup Cheese, der er rykket op fra niendepladsen sidste år, og Arla Foods er rykket ned til nummer 10 fra sidste års syvendeplads.
Bedømmelsen er baseret på interview med 100 topchefer fra Danmarks største fødevarevirksomheder og deres kunder i cateringbranchen og detailhandlen. Innovation, miljø, etik, kommunikation og ledelse er blandt de kategorier, som virksomhederne bedømmes udfra.
Arla i top på kvaliteten
I delbedømmelserne klarer Arla Foods sig noget bedre end på bedømmelsen af det samlede omdømme: Både i kategorierne kvalitet, miljøbevidsthed og produktudvikling løber Arla med førstepladsen. Men 40 pct. af de adspurgte nævner Arla som den virksomhed, der har det dårligste image, og det trækker altså ned i den samlede bedømmelse.
"Selvom det i sig selv er flot at være med blandt de bedste, er det ikke overraskende, at vi går tilbage. Vi synes jo også selv, at vores image er dårligt. Det er ikke retfærdigt, men det er jo vores egen skyld, og nu er vi i gang med en intern proces for at gøre noget ved det," siger pressechef Louis Illum Honoré fra Arla Foods.
"Vi er glade for, at vi ligger i top på kvalitet og produktudvikling. Det stemmer også overens med vores forbrugermålinger: Folk kan godt lide vores produkter, men bryder sig ikke om virksomheden," tilføjer han.
Også Thise og Tholstrup er kommet med i top-10 over både produktudvikling og kvalitet. På produktudvikling er Thise nummer syv og Tholstrup nr. 11, mens Tholstrup med en fjerdeplads på kvalitet overhaler Thises femteplads.
I top-10 over troværdighed er også Hirtshals Mejeri kommet med på en 10. plads, Tholstrup er nummer syv, Thise deler sjettepladsen med Carlsberg og Novozymes, mens Arla er på tredjepladsen.
Kilde: Mejeriforeningen
Se alle nyhederne
|