| Nu skal Carlsberg spare for alvorSkrevet d. 25 Februar 2005Nu bliver der for alvor lagt op til besparelser i Carlsberg, efter at det står klart, at den danske bryggerikoncern sakker efter de internationale konkurrenter i indtjening. Gennem effektiviseringer vil Carlsberg spare 60 millioner DKK om året på administrationsudgifter.
Overraskende nok står Carlsberg ikke særlig stærkt på det danske hjemmemarked, og over for Berlingske Tidende erkender adm. direktør Jørn Tholstrup Rohde fra datterselskabet Carlsberg Danmark A/S, at forretningen ikke er så konkurrencedygtig, som den burde være på et stort hjemmemarked. Målet for Carlsberg er at nå op på højde med belgiske InBev og hollandske Heineken på deres hjemmemarkeder Belgien og Holland/Frankrig. Disse bryggerikoncerner opererer med overskudsgrader, som er væsentligt højere end Carlsbergs vigtige danske forretning. Ud af en omsætning på 4,1 milliarder DKK havde Carlsberg-Danmark sidste år en indtjening på 410 millioner DKK, svarende til en overskudsgrad på cirka ti procent.
Målet for Carlsberg er nu at man på det danske marked, som er det næststørste i Europa efter det britiske marked, skal blive i stand til at udnytte sine stordriftsfordele på samme måde som de to store udenlandske konkurrenter er i stand til det. Når man konstaterer manglende effektivitet på det danske marked, må man samtidig registrere, at Carlsbergs selskaber i Schweiz, Finland, Polen og Storbritannien har vist sig betydeligt mere effektive.
Den spareplan, der ifølge Berlingske, nu skal iværksættes inden for den danske administration, er allerede gennemført med succes i datterselskaberne i de nævnte lande. Og ikke mindst finske Sinebrychoff og schweiziske Feldschlösschen er et forbillede for Carlsberg Danmark.
"Konkurrencen på ølmarkedet bliver hårdere og hårdere. Vi er nødt til at gøre noget, fordi vi har meget effektive konkurrenter, både nationalt og internationalt. Vores ambition er i alle led at kunne operere på et konkurrencedygtigt omkostningsniveau. Skal vi bevare konkurrencekraften, er ikke nok at lave gode produkter og god reklame. Vi er også nødt til at være effektive på omkostninger," siger Jørn Tholstrup Rohde fra Carlsberg Danmark.
Kilde: Foodwire.dk
Se alle nyhederne
|