| Tv-reklamer for usunde fødevarer til børn halveretSkrevet d. 8 Marts 2005Når dit barn ser Snurre Snups Søndagsklub på TV 2, bliver det udsat for langt færre reklamer for slik, chips og sodavand end tidligere.
En ny undersøgelse fra TV 2 viser et fald på 40 procent i antallet af reklamer for Coca-Cola, Toms chokolade og andre varer med et højt indhold af sukker, fedt eller salt.
I 2003 bragte tv-stationen 2.649 reklamespots for disse varer. Det tal faldt sidste år til 1.584.
Reklamerne er ofte placeret omkring populære børneprogrammer og er bygget op om tegnede figurer som Kellogg's-tigeren Tony, der appellerer til børn.
Færre reklamer til børn
»Vi mærker helt klart, at debatten om fedme har fået annoncørerne til at ændre deres markedsføring. De bestiller ikke længere reklamer omkring børneprogrammer i samme omfang«, siger Marianne Pittelkow, chef for TV 2 Reklamejura.
Antallet af børnereklamer på TV 2 er faldet fra 10.000 til 7.000 på et år. Den samlede reklamemængde på kanalen er vokset.
TV Danmark har ingen tilsvarende undersøgelse, men vurderer, at udviklingen er den samme, i og med at de to kanaler sælger reklameplads til stort set samme annoncører.
Eksperter kæder fedmeepidemien sammen med reklamerne på tv. De mener, at spots for sodavand, slik og sød morgenmad påvirker børnene til at spise og drikke sig fede. Det har fået blandt andre Forbrugerrådet og oppositionen til at kræve et forbud mod, at virksomheder bag usunde fødevarer reklamerer over for børn.
Birgitte Tufte, professor i børn, medier og forbrug på Handelshøjskolen i København, siger, at reklamerne har en direkte indflydelse på, hvad forældre lægger i indkøbskurven.
»Reklamerne sætter sig på nethinden. De små dryp hver dag gør, at når lille Peter eller Malene står i supermarkedet med sine forældre, så er det meget sandsynligt, at de ender med at købe det morgenmadsprodukt, som barnet har set på tv«, siger Birgitte Tufte.
Dårligt image
Hun er ikke i tvivl om, hvorfor annoncørerne på TV 2 har ændret adfærd: »Ingen virksomhed ønsker at have et image som dem, der markedsfører usunde produkter til børn. Derfor prøver de at holde et vist etisk niveau«.
Nogenlunde sådan lyder forklaringen da også fra Jesper Møller, adm. direktør i Toms Gruppen, på, hvorfor virksomheden ikke køber reklameplads omkring børneprogrammer.
»Der er jo meget debat om kost og ernæring. Vi skammer os ikke over vores produkter, for de er ikke sundhedsskadelige. Men de har da et højt kalorieindhold, og vi ønsker ikke, at de unge spiser en pose slik i stedet for madpakken«, siger han.
Fødevareindustrien vedtog sidste år et kodeks om, at medlemmerne skal være varsomme med at markedsføre usunde produkter over for børn. Det kodeks ønsker Toms at leve op til, siger Jesper Møller.
For halvanden måned siden sagde Markos Kyprianou, EU-kommissær for sundhed og forbrugerspørgsmål, at producenter af fødevarer inden for det næste år skal ændre deres markedsføring over for børn. Ellers vil han regulere området.
Kilde: Politiken
Se alle nyhederne
|