| Coop åbner salg af øl på nettetSkrevet d. 20 Juni 2005Som den første danske dagligvareudbyder lancerer Coop nu salg af specialøl på internettet
I denne uge er der danmarkspremiere på Coops NETtorvet – handel på internettet. Syv forskellige øl sortimentskasser lanceres på NETtorvet, hvor alle kan bestille øllet til afhentning i en af de 800 Kvickly, SuperBrugsen og Dagli’- og LokalBrugsen medlemsbutikker.
Skønt danskernes forbrug af øl har været faldende de seneste år, er der siden 2000 blevet efterspurgt stadig mere øl fra udenlandske bryggerier. Den samlede import af udenlandske øl steg fra 16,1 mio. liter i 2003 til 41 mio. liter i 2004. Også de danske specialbryg er godt med. Der brygges nu på mere end 30 microbryggerier i Danmark.
I 2004 steg salget af specialøl i Coop med 300 pct. I år er der indtil videre tale om en fordobling.
Det er den stigende interesse for specialøl hos de danske forbrugere, som får Coop i Danmark til at satse endnu mere på dette område. Derfor lanceres der på NETtorvet syv sortimentskasser med udvalgte danske og udenlandske specialøl.
At specialøl har erobret en andel af vinens ellers så faste plads på de danske middagsborde i weekenderne ses tydeligt på salget. Lørdag sælges tre til fire gange så meget specialøl som om mandagen.
- Man vil gerne servere noget unikt for sine gæster og byde på en oplevelse. Specialøl byder i den grad på oplevelser. Og som regel er der også en god historie knyttet til øllen, og den fortæller vi i de foldere ,som følger med, siger kategorichef Kenn Thomsen, Coop Norden Food.
Kasserne indeholder alt fra en enkelt øl på 3 liter til kasser med 12 flasker forskellige øl og i nogle af kasserne er der desuden også et par glas med. Kasserne er inddelt i kategorier. En med øl fra hele verden, to engelske, en europæisk, en økologisk og to fra specifikke bryggerier. Indholdet i kasserne vil være produkter, som føres fast i Coops butikker. Men der vil også være typer og mærker, som ikke før har kunnet købes i Coops butikker.
Coop har været med på øl-bølgen fra starten og har i dag et samlet sortiment af special øl på cirka 100 varianter. Specialøl har i 2005 en markedsandel på mellem fem og ti pct. af den samlede omsætning af øl i Coops butikker i Danmark.
Se alle nyhederne
|