| Thise-kartoner gør noget ved læselystenSkrevet d. 10 Juni 2005Thise Mejeri holder workshop med børnebogsforfattere og –illustratorer for at lave interessante mælkekartoner, der kan pirre børns læselyst.
Mælkekartoner har via morgenbordet direkte adgang til børns nysgerrige øjne, så hvorfor er de så kedelige? Det vil Thise Mejeri gøre noget ved. Den 16. og 17. juni holder mejeriet en workshop med fem børnebogsforfattere og fem illustratorer på Hald Hovedgård i Viborg. Her skal kreativiteten slippes løs, så efterårets mælkekartoner kan blive sjovere for børn at læse på.
De nye kartoner er et led i Kulturministeriets Læselystkampagne, og initiativet er taget af centerleder Peter Q. Rennes fra Hald Hovedgård. Jordbunden var gødet, idet en journalist fra dagbladet Information har svinget pisken over de kedelige mælkekartoner og opfordret til at skrive 'noget om kærlighed', fortæller salgschef Mogens Poulsen fra Thise Mejeri.
Om der kommer kærlighed på kartonerne er endnu uvist, men kartonerne er stillet til rådighed.
"Vi har ikke stillet nogle betingelser om, at det skal handle om dyr, landbrug eller mælk. Hvis en ny Halfdan Rasmussen får lyst til at slå sig løs på vers, er det fint med mig," siger Mogens Poulsen.
De indbudte er relativt nye forfattere, som hver har udgivet et par velanmeldte børnebøger.
Nytænkning på karton
Thise Mejeri er i det hele taget fremme i skoene, når det gælder udvikling af kartonerne. I efteråret 2004 lancerede mejeriet letmælkskartoner med blindeskrift. For dette tiltag blev Thise Mejeri for nyligt belønnet med en Oscar ved en emballagekonkurrence i Milano.
Thise har fået mange henvendelser fra tilfredse kunder og overvejer nu at indføre blindeskrift på samtlige kartoner i en ny mælkeserie, der skal lanceres senere på året.
Thise Mejeri er i øvrigt også i gang med at teste et nyt koncept med deciliter-mål på kartonerne med Bjørnsholm Gårdmælk, så man lettere kan se, hvor meget der er tilbage – og om man snart skal have købt mere mælk.
Kilde: Mejeriforeningen
Se alle nyhederne
|