| Mælketrends hos travle amerikanereSkrevet d. 22 Juni 2005Mejeriprodukter går en opblomstringstid i møde på det amerikanske marked, fortæller ny rapport. Det skyldes blandt andet forbrugernes ønske om sunde fødevarer, der er tilpasset en hektisk livsstil.
Amerikanerne har i stigende grad to husstandsindkomster, de arbejder mere uden for hjemmet og er oftere på farten end før i tiden. Det stiller krav om fødevarer, der ikke skal tilberedes, og som er hurtige at spise. I og for sig opfylder en cheeseburger fint disse krav, men da der i USA de senere år er kommet langt større fokus på sundhed og velvære, er behovet for sunde fastfood-produkter stigende. Og her kan mejeriprodukter vinde fodfæste. Det konkluderer en ny rapport, som er udarbejdet af den danske ambassade i Washington.
Funktionelle mejeriprodukter med positive helbredsrelaterede egenskaber forventes at få en stærk vækst over de næste ti år. Det gælder især produkter med levende kulturer, som eksempelvis kan have gavnlig effekt på mave-tarmsystemet.
Inden for ost går tendensen mod nye smagsvarianter, hvor osten tilsættes krydderurter eller frugt og grønt. Også nye hytteosttyper spås en stor fremtid.
Økologi vinder frem
Amerikanerne frygter i stigende grad kvægrelaterede sygdomme og kræver derfor produkter, som er mere naturligt produceret. Produkter såsom økologisk mælk, der signalerer renhed og natur, vil derfor vinde større popularitet.
Et femårigt studie, som University of Wisconsin har foretaget, viser i øvrigt, at amerikanerne uanset indkomst er villige til at betale op mod USD 0,80 (knap 5 kr.) ekstra for en liter økologisk mælk.
Kilde: Mejeriforeningen
Se alle nyhederne
|