| Arla på opkøb i KinaSkrevet d. 26 August 2005Arla Foods har opkøbt en ejerandel i et fælles kinesisk ejet selskab sammen med det kinesiske mejeriselskab China Mengniu Dairy Company. De to parter indgår et samarbejde om produktion af mælkepulver til forbrugerne på det kinesiske marked.
1. oktober 2005 etablerer Arla Foods og det kinesiske mejeriselskab China Mengniu Dairy Company et joint venture, hvor Arla ejer 49 pct. og Mengniu ejer 51 pct.
"Vores etablering på det kinesiske marked er et godt eksempel på en kombination af eksport og lokal produktion af detailpakket mælkepulver. Samtidig er det væsentligt at erstatte bulkproduktionen med flere højtforædlede produkter til gavn for vores andelshavere," siger administrerende direktør Peder Tuborgh, Arla Foods.
Mælkepulver i forbrugerpakninger er en strategisk kerneforretning for Arla Foods. Da Kina er verdens største marked for forbrugerpakket mælkepulver er det naturligt også for Arla Foods at se på mulighederne for vækst i Kina.
Baggrunden for etableringen af det kinesiske samarbejde er et voksende kinesisk marked for mælkepulver samt en øget import til landet.
Joint venture selskabet skal derfor dels producere lokalt og distribuere mælkepulver i forbrugerpakninger og dels stå for import og distribution af højtforædlet skandinavisk produceret mælkepulver. Forventningen er at etablere en væsentlig position på det kinesiske marked.
China Mengniu Dairy blev grundlagt i 1999 af ejeren mr. Niu Genseng, og kun fem år senere i 2004 blev China Mengniu Dairy børsnoteret på børsen i Hong Kong.
Mengniu er det førende mejeriselskab i Kina og samtidigt det hurtigst voksende. Mengniu ligger i et område nord for Beijing med gode betingelser for mælkeproduktion.
"Partnerskab har været nøglen til vores forretningstrategi, når det gælder det kinesiske marked. Vi har den nødvendige know how, når det gælder højtforædlede mælkepulverprodukter, og vores partner har et godt distributions- og salgsnetværk, som giver vores samarbejde et godt udgangspunkt," siger salgsdirektør Jais Valeur, Arla Foods Ingredients.
Han peger endvidere på, at Mengniu Dairy råder over et top moderne mejerianlæg, og at selskabet i løbet af i sin fem-årige levetid har bevist, at det kan skabe resultater.
Selskabet omsatte i 2004 for ca. 5,5 mia. kr. 84 pct. af Mengniu’s nuværende salg er baseret på langtidsholdbar mælk, mælkedrikke og yoghurt, 11 pct. på iscreme og fem pct. på mælkepulver.
Kilde: Børsen
Se alle nyhederne
|