| Detail giganter ruster sig mod fugleinfluenzaSkrevet d. 2 November 2005Verdens to største detailgiganter, Wal Mart og Carrefour imødekommer nu forbrugernes frygt for fugleinfluenza.
Detailkæderne vil hver især nu iværksætte et undervisningsprogram, der skal lære medarbejderne at omgås fødevarerne på den sikrest mulige måde.
Carrefour er desuden ved at øge dets sikkerhedskontrol hos leverandører og underleverandører, mens Wal-Mart vil opsætte skilte i dets britiske supermarkedskæde Asda, der skal forsikre forbrugerne om, at det er sikkert at købe de friske kyllinger.
"Vi har gjort vores kunder opmærksom på, at vi tager fødevaresikkerheden meget alvorligt", siger Nick Agarwal, talsmand for Asda-kæden, ifølge nyhedsbureauet Bloomberg.
EU har senest opfordret de europæiske forbrugere til ikke at spise rå æg og at gennemstege råt fjerkræ for at undgå at blive smittet med den frygtede sygdom.
Fugleinfulenzaen har efterhånden fundet vej til det europæsiske kontinent europa, og efter udbrud i Rumænien, Tyrkiet og Rusland, er frygten for sygdomsudbrud nået til Storbritannien, hvor to fugle i fredags blev sat i karantæne.
Mere end 121 mennesker er blevet smittet med sygdommen i Asien, og heraf er mindst 62 døde.
Kilde: Børsen
Se alle nyhederne
|