| Ny billig mælk på det svenske markedSkrevet d. 2 September 2005Til oktober tilbyder Division Sverige de svenske forbrugere en helt ny og billigere mælk, som skal sælges under mærket Klöver.
Formålet med lanceringen er at imødegå den skærpede konkurrence fra udlandet og samtidig medvirke til at sikre en holdbar mælkepris for Arlas andelshavere på lang sigt.
”Vi mener, at det er vigtigt i det voksende lavprissegment at kunne tilbyde butikkerne et svensk alternativ til en konkurrencedygtig pris. På lang sigt taber de svenske andelshavere mere, hvis den udenlandske mælk for alvor får fodfæste i Sverige”, siger koncerndirektør i Arla Foods Hans Åke Hammarström.
Tysk mælk er således på hylderne i den tyske discountkæde Lidls butikker i Sverige, og den største svenske detailkæde Ica lancerer ifølge Svenska Dagbladet tjekkisk mælk til efteråret.
”Arla værner om den svenske mælk, og med et ekstra svensk alternativ vil vi være i stand til at matche den importerede mælk”, siger Hans Åke Hammarström.
Den nye mælk, der skal sælges under mærket Klöver, vil være på markedet i begyndelsen af oktober. I første omgang vil den kunne fås i to varianter - let- og sødmælk.
Klöver mælk har en længere holdbarhed end Arlas almindelige mælk, hvilket letter arbejdet under håndtering og distribution. Mælken skal afsættes i større butikker med store kølerum og vil kun blive leveret på paller. Det medfører, at mælken kan sælges billigere. Mælken er en såkaldt Extended Shelf Life-mælk, der er varmet op til 127 grader i 2-4 sekunder.
Se alle nyhederne
|