| Arla vinder markedsandele i rummetSkrevet d. 24 November 2005Mens det går mere trægt for salget af mælk på dansk grund, er mejerigiganten Arla til gengæld ved at vinde fodfæste i rummet.
Arlas specialudviklede rummejeriprodukter er nemlig blevet godkendt på listen over godkendte fødevarer til brug for NASA's udsendinge i rummet.
Astronauterne vil i fremtiden kunne vælge mellem en række specialudviklede mejeriprodukter fra Arla, når menukortet til brug i rummet skal sammensættes.
Arla tilbyder fem forskellige yougurtvarianter, en pulverbaseret kakaomælk beriget med vitaminter, probiotika og fibre samt de såkaldte "milkbites", som er små chokoladekugler, hvis indhold svarer til mineralerne og vitaminerne i et glas mælk.
"Efter fire års arbejde skete der i marts i år et gennembrud i projektet. En af de yougurtvarianter, der er udviklet i rumprojektet blev sendt ud i rummet til den internationale rumstation ISS som et testprodukt," meddeler Arla.
Nu er den endelige godkendelse af både yougurten og Arlas øvrige rumprodukter så kommet fra NASA, men nu forsøger mejerigiganten at få produkterne ned på jorden igen.
Målet er, at udnytte den indhentede viden og lancere nye produkter med rumprodukternes egenskaber på de mere jordnære markeder
En af mulighederne ved de såkaldte Lacmos-mejeriprodukter er, at de ikke skal køles ned.
"Vi flytter ganske enkelt produktet fra rummet og ned på jorden. Potentialet vokser trods alt, hvis der er flere end nogle få astronauter, der får glæde af produkterne," siger Carsten Hallund Slot, der er leder af Lacmos-projektet
Kilde: Børsen
Se alle nyhederne
|