| Fed julSkrevet d. 19 December 2005Salget af de fede mejeriprodukter topper i december. Risalamande, dessertoste og piskefløde sælger cirka 30 pct. mere i julemåneden end i resten af året, og i år er der ekstra salg i den færdiglavede risalamande.
And, gås, steg og kolde borde. December står traditionelt i den fede kosts tegn, og julemåneden er også højsæson for de fedtrige mejeriprodukter.
"Vi kan tydeligt mærke, at der er ekstra gang i salget af de fede produkter som fløde, risalamande og dessertostene," siger pressechef i Arla, Louis Illum Honoré.
Risalamande er en af de populære varer, som der bliver solgt rigtig mange af.
Årets salg af risalamande i færdigpakninger ligger omkring tyve pct. højere end salget i 2004, og desuden er der godt gang i salget til catering og restauranter, der i december når op på mellem 45-50 tons.
De gode gamle oste
Dessertostene er en anden varegruppe, som sælger langt bedre i december end resten af året. Det kan mærkes både hos Arla og hos Tholstrup Cheese A/S, hvor salget i december er 30 pct. højere end resten af året.
"Det er de gode gamle slags ost, som sælger. Topscoreren er blå Castello, og derudover er det Saga og flødeostene, som folk vil have i højtiden," lyder det fra Tholstrup-direktør Finn. S. Hansen.
Jul = fløde
Det absolutte julehit er fløden, som hvert år rives væk fra hylderne. På landsplan sælges der i gennemsnit 3,3 mio. kg om måneden. Men i december sidste år nåede salget af fløde ifølge Mejeriforeningens Statistikafdeling op på 4,3 mio. kilo – altså godt 30 procent over gennemsnittet.
Hos Arla ligger december-salget 46 pct. højere end januar-salget, som er den måned, hvor der sælges mindst.
"Vi har altid masser af fløde. Men på de andre tidspunkter af året bliver det brugt til for eksempel Lurpak eller måske sødmælkspulver. Så det er ikke sådan, at vi skal ud at skaffe ekstra til julen – vi bruger bare det vi har anderledes," forklarer pressechef Louis Illum Honoré.
Kilde: Mejeriforeningen
Se alle nyhederne
|