| Minister vil ikke gribe ind overfor sliksprutSkrevet d. 4 Juli 2005Regeringen vil ikke foretage sig noget over for slikfirmaet Toms markedsføring af alkohol camoufleret som slik.
Ifølge forbrugerminister Lars Barfoed (K) er det ikke op til ham, men til Forbrugerombudsmanden at gribe ind i konkrete sager. Han opfordrer dog Toms til stoppe markedsføringen af drikkene.
Fremadrettet har Lars Barfoed for et par uger siden - uafhængigt af den aktuelle sag - sat en opstramning i gang på området.
- I forslaget har jeg blandt andet foreslået indsat en bestemmelse, der indeholder særlige restriktioner overfor reklamer, der retter sig mod børn og unge, siger han.
Det såkaldte håndhævelsesudvalg rejste fredag skarp kritik af Toms Skildpadde-rom, Gajol-vodka og Spunk-vodka, fordi de tre mærker er så kendte af børn, at de ikke bør sammenkædes med alkohol.
Ikke en fair rettergang
Toms administrerende direktør Jesper Møller finder kritikken overdrevet og misforstået. Dels fordi Toms opfatter både Gajol-lakridser og vodkaprodukterne som klart rettet imod voksne. Og så forbeholder Toms sig retten til ikke at følge håndhævelsesudvalgets kritik fuldt ud.
- Vi og producenten af de kritiserede produkter sidder ikke med i det udvalg, men konkurrenterne på spiritusområdet er repræsenteret. Så vi synes ikke, vi har fået en fair rettergang. Så længe, der bliver solgt breezere fra sodavandsafdelingen, kan vi ikke se problemet i at sælge Gajol-vodka fra kiosken, hvor den øvrige spiritus står, siger Jesper Møller til Ritzau.
Toms har dog valgt at stoppe produktionen af Skildpadde-rom, mens Gajol-vodka og Spunk-vodka fortsat står på hylderne.
Kilde: DR
Se alle nyhederne
|