HjemOpskrifterArtiklerButikLoginBliv medlemKonkurrencerForumRestaurant GuideOm madgal
Log ind eller Bliv medlem

Fælles europæisk ernæringsmærke er vejen frem

Skrevet d. 7 Februar 2006
Dagligvarebranchen ønsker at bidrage til bekæmpelse af fedmeproblemet og hjælpe forbrugerne til at forstå betydningen af sund kost. En ren dansk ernæringsmærkning vil imidlertid have minimal effekt, fordi meget få producenter reelt vil benytte det. Hvis ernæringsmærket lanceres som en ren dansk mærkningsordning, vil det medføre stort spild af skattekroner til lancering af et mærke, som forbrugerne vil få særdeles svært ved at finde i butikkerne. Derfor opfordrer en enig fødevarebranche bestående af Dansk Handel & Service, Handel, Transport og Serviceerhvervene, Landbrugsraadet, De Samvirkende Købmænd, Dansk Supermarked og Coop Danmark, til at familie og forbrugerminister Lars Barfoed anvender kræfterne på at få en fælles EU-mærkningsordning. En sådan opfordring støtter beretningen over beslutningsforslaget (B5) fra Folketingets Fødevareudvalg den 30. november 2005 om at tage initiativ til et fælles mærkningssystem på EU-plan. Fødevarebranchen er dermed på linie med Venstre og Det Konservative Folkeparti, der i samme beretning også tilkendegiver at foretrække en fælles europæisk mærkningsordning. Ministerens seneste forslag til en dansk ernæringsmærkning er ernæringsfagligt et godt udgangspunkt for en EU-mærkningsordning, men vil som en ren dansk mærkningsordning ikke finde anvendelse på ret mange varer i butikkerne. I en stadig mere globaliseret verden er et fælles EU-mærke den bedste måde at sikre forbrugerne anvendelig og synlig information. I øjeblikket drøftes indførelse af mærkningsordninger i Norge, Holland, England og Danmark. Konsekvensen kan blive administrativt uholdbar, stigende priser og mindre vareudbud. Et rent dansk mærke er uforholdsmæssigt dyrt, fordi dagligvarehandelen ikke vil kunne anvende mærket på de af deres egne varemærker, der sælges i udlandet. De internationale mærkevareproducenter vil næppe bruge det, kendskabet vil være lavt hos forbrugerne og derfor vil effekten være lille. Eksperter fastslår, at det vil koste op mod 50 mio. kr. at gøre mærket kendt hos forbrugerne, og det vil være spild af ressourcer at markedsføre et dansk ernæringsmærke, som reelt ikke vil blive anvendt i noget større omfang. Fødevarebranchen foreslår derfor familie- og forbrugerministeren, at han tager sit eget, og teknisk gode oplæg, med til EU og her skaber en slagkraftig mærkningsordning, der reelt gør det nemmere for forbrugerne at foretage sundere valg, når de køber fødevarer. En sådan europæisk ordning vil den danske dagligvarebranche med glæde bakke op om. Fødevarebranchen foreslår endvidere ministeren, at der snarest iværksættes en informationskampagne rettet mod de danske forbrugere, hvor kostrådene og viden om ernæring og sund kost markedsføres.

Se alle nyhederne