HjemOpskrifterArtiklerButikLoginBliv medlemKonkurrencerForumRestaurant GuideOm madgal
Log ind eller Bliv medlem

Coop Danmarks hidtil bedste driftsresultat

Skrevet d. 20 Februar 2006
I 2005 har Coop Danmark A/S og brugsforeningerne realiseret et resultat før skat på 463 millioner kr. og en samlet omsætning på 36 milliarder kr. (ekskl. moms). Coop Danmark har forbedret sit EBIT-resultat før strukturomkostninger fra 149 millioner kr. til 351 millioner kr. Resultatet før skat er forbedret fra – 69 millioner kr. til et overskud på 200 millioner kr. Forbedringen er skabt på baggrund af en uændret omsætning. Coop Danmark omsatte i detailleddet for 22,8 milliarder kr. ekskl. moms. Brugsforeningerne har forbedret deres resultat før dividende og skat fra 193 millioner kr. til 263 millioner kr. Omsætningen er her øget fra 13,2 milliarder kr. til 13,5 milliarder kr. ”Resultatet er meget tilfredsstillende, fordi det er lykkedes at forbedre driften af alle vore kæder markant i 2005, hvor konkurrencen på dagligvaremarkedet ellers er blevet yderligere skærpet. Specielt er det lykkedes at skabe meget store forbedringer i både SuperBrugsen og Kvickly,” siger administrerende direktør Per Bank, Coop Danmark A/S. ”Effektiviseringer i logistik, på hovedkontoret samt bedre ejendomsstyring har fået effekt. Samtidig har vi formået at skabe en mere lønsom omsætning. Dermed er vi kommet et vigtigt skridt nærmere vores mål om at nå et tilfredsstillende niveau for vores driftsresultat. Det indebærer, at vi fortsat har som mål at forbedre vores indtjening år for år,” siger Per Bank. Samtlige kæder har leveret fremgang. I både Kvickly og SuperBrugsen er der gennemført deciderede turn around resultater, og her er skabt de største forbedringer af driftsresultaterne. Dagli´- og LokalBrugsen har fastholdt mange års særdeles tilfredsstillende udvikling. Fakta har opnået flot fremgang til trods for, at der er investeret meget i ekspansion med åbning af 33 nye butikker i regnskabsåret. Og Irma har præsteret sit bedste resultat nogensinde. ”Godt samarbejde mellem Coop Danmark og brugsforeningerne, en fokuseret HR indsats og realiserede indkøbsfordele i Coop Norden samt en mere resultatorienteret kultur i organisationen har ligeledes medvirket til den meget positive udvikling,” siger Per Bank.

Se alle nyhederne