| Flere køber direkte fra mejerietSkrevet d. 20 Februar 200618 danske mejerier har egen butik med direkte salg til kunderne. Tre ud af fire butikker har de sidste fem år øget omsætningen, der i gennemsnit er steget til 2,5 mio. kr. om året.
Åbningstiderne er ikke som i supermarkedet – og det er produkterne heller ikke. Det lille økologiske gårdmejeri Osteriet Hinge, midt mellem Silkeborg, Århus og Viborg, holder kun åbent tre timer tirsdag og tre en halv time lørdag.
"Det er ud fra devisen: hellere mange kunder i en kort åbningstid end omvendt," fortæller butiksindehaver Erene Vestergaard.
Hun driver sammen med sin mand, mejerist Søren Thøgersen, osteriet, der også sælger skummetmælk og andre produkter - og tilmed med stor succes. Til trods for de korte åbningstider og en placering på landkortet langt fra alting går det nemlig rigtig godt med det direkte salg.
Salget stiger
Det gør det også på de 17 øvrige danske mejerier, som har egen butik med salg direkte til kunderne. Magasinet &mælk har foretaget en rundringning til de 18 butikker, som næsten alle beretter, at der bliver langet flere varer over disken end tidligere.
I forhold til for fem år siden er omsætningen vokset i tre ud af fire butikker, og i hver femte butik er stigningen tilmed på over 25 pct. I gennemsnit handles der for 2,5 mio. kr. i butikkerne, men salget varierer fra 300.000 kr. til 10 mio. kr. på årsbasis.
Kernekunder
På Osteriet Hinge mener butiksindehaver Erene Vestergaard, at der er en særlig gruppe kunder, som flittigt besøger mejeriet.
"Vi har nogle kernekunder, som er villige til at tage en længere køretur for at handle her hos os. Men det er også en oplevelse, og ofte har folk børn eller børnebørn med, som kan se stalden og få et kig ind i mejeriet," siger hun.
Læs mere i kvartalsmagasinet &mælk, der udkommer fredag, eller se temaet om det alternative fødevaremarked på mejeri.dk.
Kilde: Mejeriforeningen
Se alle nyhederne
|