HjemOpskrifterArtiklerButikLoginBliv medlemKonkurrencerForumRestaurant GuideOm madgal
Log ind eller Bliv medlem

Vækst i salget af specialmælk

Skrevet d. 5 Februar 2007
Gårdmælk, jersey, egnsmælk, biodynamisk, marskmælk, ustandardiseret m.m.
Den danske drikkemælk er ikke, hvad den har været. I løbet af de seneste par år er landets kølediske blevet beriget med et utal af nye variationer over den hvide drik.

Og forbrugerne er i stigende grad villige til at betale prisen for de nye specialmælk. Helt op til 10,50 kr. for en liter i et ganske almindeligt supermarked. En velgørende trend i en tid, hvor mælk til 4-5 kr. literen efterhånden sidder på 25 pct. af salget.

I øjeblikket udgør højprismælken kun en lille niche af markedet. Men i både mejeribranchen og detailhandlen er man ikke i tvivl om, at de specielle mælketyper vil vokse i de kommende år. Hvor meget, er der dog delte meninger om.

Vink med en vognstang

Størst optimisme finder man ikke overraskende hos makkerparret Thise Mejeri og Irma-kæden, der på det nærmeste har specialiseret sig i at udvikle specialmælk.

"Flere og flere forbrugere foretrækker det specielle. Tag fx vores Bjørnsholm Gårdmælk med ca. 4 pct. fedt. Før den kom på markedet, gik salget af sødmælk i Irma kun en vej: Nedad. Siden er det steget med 60 pct. Vi oplever, at specialmælken tager markedsandele fra standardmælken; det er et vink med en vognstang til branchen," siger salgschef Mogens Poulsen, Thise Mejeri.

I Irma-kæden har indkøbschef Hans Christian Ipland svært ved at få øje på den øvre grænse for salget af specialmælk.

"Så længe produktet giver mening for forbrugeren, er der vækstmuligheder. Det handler om smag, kvalitet og en god historie. For 20 år siden solgte vi ikke en eneste liter øko-mælk. I dag er 85 pct. af vores mælkesalg økologisk," forklarer han.

Begrænset plads i køleren

Arla Foods' største specialmælk er en sødmælk i den økologiske Harmonie Marskmælk-serie. Salget af Arlas specialmælkstyper har været svagt stigende i de senere år, og selskabets marketingchef Jesper Friis Sørensen forudser, at den udvikling vil fortsætte.

"Der vil fortsat være interesse for specialmælken. Men det vil forblive en niche på grund af den højere pris, " siger han.

I Coop Danmark er indkøber Lars Rasmussen ikke i tvivl om specialmælkens potentiale – men også dens begrænsning.

"Det er et marked, der sagtens kan vokse. Vi har oplevet en fin udvikling med en salgsfremgang på 20-25 pct. af de dyre typer. Men det er også et marked, der kræver rigtig meget plads. Der er grænser for, hvor mange mælketyper man kan klemme sammen i køledisken," siger han.

Det koster de dyre
Naturmælk biodynamisk gårdmælk original: 10,50 kr.
Thise økologisk Bjørnsholm gårdmælk : 10,25 kr.
Thise økologisk jersey (Salling Super): 9,70 kr.
Arla Harmonie økologisk Marskmælk: 8,95 kr.



Se alle nyhederne