| ||||||||||||||||||||||
Log ind eller Bliv medlem | ||||||||||||||||||||||
Yoghurtforbruget tordner afstedSkrevet d. 1 Juni 2007Danskerne er vilde med syrnede mælkeprodukter. I 1996 spiste vi i gennemsnit knap 14 kg om året, hvilket er steget til knap 20 kg i 2006."Forklaringen er, at forbrugerne vil have produkter, som er nemme, sunde og velsmagende," siger Morten Rasmussen, mejerichef for Arla Foods i Brabrand, som producerer en stor del af danskernes syrnede produkter. Mejerierne har ikke ligget på den lade side, når det gælder produktudvikling, og en sammentælling viser, at danske supermarkeder kan byde på over 150 forskellige produkter, hvis alle forskellige størrelser og emballager tælles med. Klassikere består Selvom mejerierne har travlt med at udvikle nye eksotiske yoghurter, så er det fortsat de gamle klassikere, som står øverst på danskernes indkøbsseddel. A38/tykmælk har godt en fjerdedel af markedet, og sammen med yoghurt naturel og ymer har produkterne uden frugt 44 % af markedet. "Her skal man huske, at udbuddet også er blevet større med flere varianter med forskellige fedtindhold og økologiske versioner," siger Morten Rasmussen. Blandt frugtyoghurterne kan det konstateres, at gammel kærlighed ikke ruster. Jordbær var den første på markedet i 1965, og den har stadig en markedsandel, som er næsten dobbelt så stor som nummer to på listen, pære-banan. Vigtigt calciumbidrag Mens de syrnede produkter har nemmere ved at finde vej til danske køleskabe, kniber det stadig for den almindelige drikkemælk. I den nye mejeristatistik, som udkommer i næste uge, fremgår det, at det gennemsnitlige forbrug på 10 år er faldet med 5 kg til knap 90 kg. Men når drikkemælk, syrnede produkter og andre konsummælksprodukter lægges sammen, er det samlede forbrug dog forholdsvist stabil. "Om folk drikker mælk eller spiser yoghurt er heldigvis ligegyldigt i forhold til vitaminer og calciumbehov," siger Susanne Lorenzen, konsulent i Mejeriforeningens afdeling for Mælk og Ernæring. "Men selvom voksne spiser flere syrnede produkter, så får de i gennemsnit kun 0,3 dl. mælkeprodukt om dagen, og det er jo for lidt i forhold til anbefalingen", siger hun med henvisning til Fødevarestyrelsens anbefaling om en halv liter mager mælk hver dag hele livet. Syrnede mejeriprodukters markedsandele Produkt Markedsandel% A38/Tykmælk 27,3 Jordbær 17,0 Pære/Banan 13,8 Yoghurt Naturel 9,5 Peach Melba 7,9 Eksotiske/Diverse 7,4 Ymer/Ylette 7,4 Bær 5,7 Appelsin 3,9 *Eksotiske/Diverse: herunder vanilje, blåbær, kiwi etc. Kilde: Mejeriforeninge Se alle nyhederne |