| ||||||||||||||||||||||
Log ind eller Bliv medlem | ||||||||||||||||||||||
Supermarkeder har sat prisen op på mælkSkrevet d. 13 November 2007De danske forbrugere måtte i september måned lægge pengepung til, at detailprisen på mælk steg med op til 14 pct. sammenlignet med sidste års gennemsnitspris. Også priserne på pakkesmør og smørbart smør gik op med henholdsvis 4 og 8 pct. Når det kommer til fløde og frugtyoghurt, er stigningerne begrænsede på omkring 1 pct.Stigningerne i detailhandlen kommer som en forsinket respons på den uro, der har været på mælkemarkedet hen over sommeren, og som har forårsaget udefra kommende stigninger i afregningspriserne. Ost stiger ikke endnu Det er især de hurtigst omsættelige varer, som fx mælk og smør, der er steget. Prisstigninger på almindelig ost har forbrugerne ikke set endnu, men meget tyder på, at vi godt kan forberede os på flere og højere prisstigninger på mejeriprodukter i detailhandlen. ”Vi kan ofte bruge det tyske detailmarked som prognose for, hvad der kommer til at ske her i Danmark. De tyske forbrugere har set flere stigninger, fx på smør med op til 60 pct.,” siger Kristian Svendsen, chefkonsulent i Politisk-Økonomisk Sekretariat hos Mejeriforeningen. ”For de danske forbrugere kan en 4 pct. prisstigning på smør virke heftig, men det er altså intet i forhold til, hvad tyskerne oplever.” Kristian Svendsen pointerer, at priserne ikke er direkte sammenlignelige, blandt andet på grund af momsforskelle, og hans afsluttende kommentar maner da også til besindighed: ”Danske forbrugerne skal ikke være skræmte over prisstigninger på omkring 10 pct. Og selvom der er flere stigninger i vente, behøver vi ikke forberede os på 60 pct. stigninger.” Kilde: Mejeriforeningen Se alle nyhederne |