| ||||||||||||||||||||||
Log ind eller Bliv medlem | ||||||||||||||||||||||
Øko-messe giver bonusSkrevet d. 29 Februar 2008Interessen for BioFach, der blev afviklet fra torsdag til søndag i sidste uge, er vokset kraftigt i de seneste år som en naturlig følge af den konstant stigende efterspørgsel efter økologiske produkter i EU og ikke mindst i Tyskland. På messen kom der ekstra fokus på de danske deltagere, efter at det på åbningsdagen blev offentliggjort, at Danmark på næste års BioFach messe skal være årets øko-land 2009.Allerede på dette års messe var der dog stor interesse for de deltagende danske mejerier. Thise Mejeri oplevede årets messe som et klart fremskridt i forhold til de to foregående messer. ”Vi fik en masse spændende kontakter, som vi nu skal i gang med at sortere. Måske var det et udtryk for den øgede efterspørgsel på økologi og måske også på grund af manglen på mælk: Under alle omstændigheder oplevede vi, at indkøberne – både fra industri og supermarkeder – var meget fokuserede og direkte i deres henvendelser til os,” siger salgschef i Thise Mejeri, Mogens Poulsen. Med sig hjem har han tre meget konkrete kontakter, blandt andet er mejeriet tæt på en aftale med en økologisk supermarkedskæde i Berlin. Mogens Poulsen fortæller videre, at også Metro-kædens indkøbere var blandt gæsterne på Thise Mejeris stand: ”Men det er ikke interessant for os. For os handler det ikke om volumen, men om at finde partnere, som matcher os størrelsesmæssigt, og som kan profilere vores produkter på den rigtige måde.” Interesse fra hele verden På Arla Foods’ stand var der en god dialog med kunder fra såvel detailhandelen som industrien, ligesom både eksisterende og nye kunder dukkede op. ”Der var stor interesse for vores produkter, og vi fik især stor ros for den smagsmæssige side. Mange fremhævede, at det er godt håndværk,” siger sales manager Søren Meng fra Arla Foods. Han fortæller videre, at selskabet, som i forvejen eksporterer en del økologisk mælk til Tyskland, fik mange henvendelser fra tyske kunder, men at der også var overraskende mange forespørgsler fra de sydeuropæiske lande, heriblandt Grækenland. Søvind Mejeri var med på messen for første gang, og adm. direktør for mejeriet, Tom Soling, var særdeles tilfreds med arrangementet. ”Vi har fået rigtig mange spændende og seriøse kontakter primært fra Europa men også fra resten af verden, og dem skal vi nu hjem og arbejde videre med. Derudover var det vigtigt for os, at vi fik positive tilbagemeldinger på vores nye design”, siger Tom Soling på vej hjem fra messen. Søvind Mejeri eksporterer cirka 40 pct. af sin omsætning, men målet er at øge eksporten væsentligt. Naturmælk følger markedet Naturmælk deltog også i år i messen, selv om mejeriet stort set ikke eksporterer sine produkter. ”Vi var med på messen af flere grunde,” forklarer mejerileder Leif Friis Jørgensen. ”Vi vil gerne følge markedet, og vi synes, der er en god dialog mellem producenterne på messen. Desuden ville vi gerne bakke op om at få valgt Danmark som året øko-land i 2009, og det lykkedes jo heldigvis også. Endelig havde var det en positiv oplevelse, at vores Høost (vinder af Mejeribrugets Gourmetpris i 2007 i ostekategorien – red.) blev rigtig godt modtaget. Vi glæder os til at præsentere den i lidt større omfang på BioFach messen næste år,” siger Leif Friis Jørgensen. Se alle nyhederne |