HjemOpskrifterArtiklerButikLoginBliv medlemKonkurrencerForumRestaurant GuideOm madgal
Log ind eller Bliv medlem

Verdens mest populære chokolade fylder 100 år

Skrevet d. 29 Februar 2008

Da solen stod op var en verdenssucces født. Det er nu 100 år siden, at Toblerone så dagens lys.

Den trekantede chokolade er siden da blevet det foretrukne køb i verdens taxfree shops. Og udformningen er en af hemmelighederne bag den succesfulde markedsføring.

Unik form

Bjerget Matterhorn i Schweiz er siden 1970 blevet spydspids for markedsføringen, men oprindeligt var det faktisk en menneskelig pyramide, som Theodore Tobler så i Paris, der fik ham til at opfinde formen, hvor man let kan brække et stykke chokolade af og skubbe resten tilbage i paphylsteret.

Toblerone-navnet er skabt af opfinderens navn og det italienske ord for nougat, "torrone", og efter børsnotering af Toblerone og aggressiv markedsføring i Europa, var grunden lagt for chokolade-imperiet.

Og succesen smittede af på både aktionærer og ansatte. Højt udbytte og gavmilde sundheds- og sygeforsikringer gjorde Toblerone til et godt eksempel på social ansvarlighed, men lykken varede kun så længe forretningen var i vækst.

Tobler tabte Toblerone

Da depressionen ramte i 1930'erne var chokolade noget af det sidste folk ville bruge penge på. Toblerone blev overtaget af banker og grundlægger Theodore Tobler blev sat uden for indflydelse. Han døde i 1941.

I 1990 blev Toblerone efter årtiers skiftende ejerskab købt af giganten Kraft Foods og så blev Toblerone igen en sværvægter. Al produktion foregår dog stadig i Bern i Schweiz og hele 94 pct. går til eksport. I 2007 steg salget af Toblerone med hele 30 pct.

Kilde: Børsen

Se alle nyhederne