| ||||||||||||||||||||||
Log ind eller Bliv medlem | ||||||||||||||||||||||
Gennembrud for SuperBrugsens satsning på det lokaleSkrevet d. 18 Juni 2014Efter det første år kan det konstateres, at det er blevet en succes. Succesen kan direkte måles på kædens bundlinie, hvor overskuddet i 2013 blev mere end fordoblet fra 71 millioner kr. til 159 millioner kr.På et år er salget af lokalt producerede varer vokset til en million kr. om ugen, fra før ca. 25 millioner kr. til samlet omsætning på godt 50 millioner kr. i 2013. Salget af lokale varer forventes igen at blive fordoblet til 100 millioner kr. i år. ”Tallene viser, at danskerne vil andet og mere end discount. Der er et voksende behov for nærhed og for lokal forankring som en modreaktion på den ensrettede, industrielle handel, som har præget de seneste år. Det lover godt for Coops nye Madmanifest, hvor netop lokale, danske varer fylder meget,” siger kædedirektør, Kenneth Pedersen, SuperBrugsen. En anden forklaring på fremgangen er kædens nye Koncept 15, der handler om at gøre det lidt enklere, lidt billigere, lidt mere lækkert – og lidt mere lokalt, at handle i SuperBrugsen. I løbet af de seneste halvandet år er 50 af kædens 220 butikker blevet ombygget til det, og yderligere 50 kommer til i år. ”Vi kommer til at arbejde endnu mere med stærkere lokal forankring, hvor den enkelte butik i endnu højere grad kan tilpasse sit vareudvalg efter kunderne i lokalområdet,” siger Kenneth Pedersen Fredag den 20. juni gør SuperBrugsen et fremstød for Madmanifestet og det lokale med premiere på et nyt arrangement, ”1 dag med smag” i alle SuperBrugser, hvor hver butik inviterer kunderne indenfor for at smage på de lokale varer og – mange steder – møde de lokale producenter. For at styrke det lokale, har SuperBrugsen introduceret støtte til lokale foreninger og projekter i hver butik. I alt 1100 foreninger og projekter fik i 2013 støtte, og et tilsvarende antal vil få det i år. Se alle nyhederne |