HjemOpskrifterArtiklerButikLoginBliv medlemKonkurrencerForumRestaurant GuideOm madgal
Log ind eller Bliv medlem

FDB satser på medlemstilbud

Skrevet d. 17 Juni 2002
FDBs mission er at skabe merværdi for medlemmerne gennem holdning og handling, og FDBs vision er at være en markant medlems- og forbrugerorganisation.

Sådan lyder eksistensberettigelsen for foreningen FDB, som siden fusionen i Coop Norden 1. januar ikke længere driver forretning.

Målsætningen blev vedtaget uden debat, da FDB holdt sin årlige kongres i weekenden i Odense. Den manglende debat skyldes formentlig, at et udkast til målsætningen har været til høring i FDB's demokratiske bagland, de 40 formandsråd, i løbet af foråret.

Missionen og visionen bygger på nøgleværdierne indflydelse (for medlemmer og medarbejdere), omtanke (for mennesker, dyr og miljø), ærlighed og nytænkning.

Da målsætningen blev sat til debat på kongressen, var der ingen kommentarer eller spørgsmål til den fra de 277 delegerede - hvilket foreningens formand, Ebbe Lundgaard, beklagede.

Bonusordningen
Til gengæld var der masser af kommentarer til bonusordningen, som egentlig ikke var til debat. FDB har aftalt med sit datterselskab Coop Danmark, at den generelle medlemsbonus på 2 pct. på alle varer skal afløses af en bonus på 3 pct. på Coops egne varer samt frugt og grønt. Samtidig skal der satses langt kraftigere på medlemstilbud, som giver medlemmerne rabatter med det samme. Meningen er, at rabatterne i værdi skal opveje den nedgang i bonusbeløbet, som medlemmerne vil opleve. De samlede udbetalinger til bonus og dividende vil blive reduceret med næsten to tredjedele til 99 mio. kr. efter den nye model. Til gengæld vurderes rabatterne at koste 354 mio. kr.

Fem formandsråd foreslog, at bonus'en på egne varer sættes op til 5 pct., og at bonus på frugt og grønt til gengæld fjernes. Det resulterede i en lang og intens debat, idet en række formandsråd og brugsforeninger på den ene side mener, at den nye bonusordning vil svække kundernes loyalitet, mens en række andre råd og foreninger på den anden side nødig vil tvinges til at betale bonus overhovedet, fordi den dræner butikkerne for kapital.

Ebbe Lundgaard slog fast, at den nye model allerede er aftalt, og at den giver de enkelte kæder mulighed for selv at indføre langt højere bonus på udvalgte varegrupper i forbindelse med kampagner. Han indvilgede dog i at forsøge at file på aftalen ved kommende forhandlinger med Coop Danmark.

Op mod 300.000 af FDBs 1,5 mio. medlemmer bruger aldrig deres medlemskort. Kongressen besluttede at gøre det lettere for FDB at slette de medlemmer, som ikke har fået registreret køb med medlemskortet i det foregående kalenderår.

Coop Norden, som nu har eksisteret formelt i fem måneder, gør fremskidt, men det går ikke helt så hurtigt som koncernens formand, Ebbe Lundgaard, og dens adm. direktør, Roland Svensson, kunne ønske. Det skyldes først og fremmest kulturelle forskelle mellem de tre kooperationer i Danmark, Norge og Sverige.

Coop Norden fik et overskud på 21 mio. kr. på den primære drift i årets første fire måneder, selv efter at omkostningerne til at overføre og omstille de 12 danske OBS! varehuse til Kvickly -kæden. Det er en fremgang på 200 mio. kr. i forhold til samme periode i 2001, og den skyldes især, at de svenske butikker øgede såvel omsætning som indtjening.

Coop Danmarks og brugsforeningernes butikker omsatte i de fire måneder for 10,8 mia. kr., en fremgang på 4 pct., og hentede et overskud på den primære drift på 79 mio. kr., hvilket var en forbedring på 88 mio. kr.

Dermed kom overskuddet op på 0,7 pct. af omsætningen. Målsætningen er at nå op på 2 pct. på fem år.

Nyhed fra www.jp.dk

Se alle nyhederne