| Tilbagegang hos fødevaregigantSkrevet d. 4 August 2004Den multinationale fødevaregigant Unilever med hjemsted i Holland oplevede i årets andet kvartal en tilbagegang i omsætningen for første gang i fire år. Det er især det europæiske salg af ispinde som 'Magnum' og Lipton iste, som det er gået baglæns for.
Omsætningen inden for Unilevers førende mærkevarer er faldet med 0,2 procent i andet kvartal i forhold til for et år siden, hvor analytikere på området i gennemsnit havde forventet en fremgang på 2,2 procent.
Det faldende salg kan dog ikke ses på indtjeningen, idet den i samme periode steg med hele 33 procent til 749 millioner euro (5,57 mia. kr.) fra 564 mio. euro for et år siden.
Hos Unilever tilskriver man især det dårlige sommervejr den faldende omsætning, lige som selskabet har set sig nødsaget til at sænke priserne på en række varer i bestræbelserne på at stå distancen i forhold til konkurrenter som for eksempel Procter & Gamble.
Kilde: Børsen
Se alle nyhederne
|