| Økologi for alle europæereSkrevet d. 19 August 2004Fødevareministeriet, en bred vifte af statslige og private organisationer samt virksomheder står bag en ny stor kampagne, der skal udbrede kendskabet til et fælles EU øko-mærke.
Fra næste uge kan man på Arla Foods' økologiske mælk, Harmonie se et nyt logo ved siden af det nationale røde ø-mærke. Det er EUs fælles øko-mærke, der er en garanti for, at det pågældende produkt lever op til de fælles europæiske økologiregler.
Mange mærker
Rundt om i Europa anvendes en lang række forskellige nationale kontrolmærker. Det kan virke hæmmende for udbredelsen af økologien og for de producenter, der vil afsætte deres økologiske produkter i flere EU-lande. Når man fra dansk side gerne vil være med til at udbrede kendskabet til det fælles europæiske øko-mærke, er det for at være med til at fremme den europæiske samhandel indenfor den økologiske sektor. Det er til glæde for både producenter og forbrugere.
”Arla er blot én af de virksomheder, der er blevet spurgt om støtte til kampagnen. Vi har sagt ja, fordi vi gerne vil være med til at udbrede økologien over hele Europa. Det er fint med et fælles Ø-mærke samtidig med, at vi fastholder det kendte røde ø-mærke”, siger kategorichef Karsten Jeppesen, Division Danmark.
EUs øko-mærke og kampagnen bliver præsenteret på et pressemøde hos Fødevaredirektoratet i København torsdag, hvor Arla Foods er repræsenteret ved Poul Smidt, som er økologisk andelshaver og flerårigt medlem af øko-samarbejdsudvalget i Arla Foods.
Temaet for kampagnen er ”Et fælles europæisk øko-mærke – fordi de andre ikke kan sige Ø”. Og i blandt andet TV-reklamer gribes temaet humoristisk an, når andre EU-borgere forsøger at læse op fra de danske regler om økologi. Samme idé går igen i navnet på kampagnens hjemmeside, som hedder www.rodgrod.dk
Se alle nyhederne
|