| Naturmælk i stride strømmeSkrevet d. 4 Januar 2005Det lille økologiske mejeri i Sønderjylland, Naturmælk, vokser kraftigt. Nu har mejerichefen overskud til at tænke langsigtet i gruppe af mindre virksomheder.
De danske forbrugeres modstand mod mejerigiganten Arla Foods'' dominans og deres smag for alternative mælkeprodukter har lettet livet så meget for det lille økologiske mejeri, Naturmælk A.m.b.A., at der nu er overskud til at tænke langsigtet.
Mejerichef Leif Friis Jørgensen er godt halvvejs i et toårigt Plato-projekt, hvor en række mindre sønderjyske virksomheder inden for flere brancher sættes sammen for at sparre med hinanden. Formålet er, at de kan inspirere og udvikle sig sammen, og at de får udarbejdet en forretningsstrategi, der rækker flere år frem.
- Problemstillingen for alle, der driver små virksomheder er, at de mangler sparring i hverdagen. De har brug for nogle mennesker, der river tiden ud af deres kalender og kigger på hinandens virksomheder, så de kan lege hinandens bestyrelser. Oftest har vi for travlt i hverdagen til at kravle op og se det hele fra helikopterperspektiv, siger Leif Friis Jørgensen.
- Vi har haft en naturlig tilgang af kunder på grund af et negativt fravalg af den store leverandør på markedet. Nu skal vi gerne ind hos kæder, der ser os som en interessant spiller på markedet. Jeg tror på, at der vil være en del butikker, der har behov for at profilere sig på et supermarkedsniveau, hvor de kan tilbyde et bredere udbud end discountbutikkerne og gode produkter. De kan blandt andet vise alsidigheden ved at have to leverandører af mælkeprodukter, siger Leif Friis Jørgensen.
Det økologiske mejeri i Broderup ved Tinglev nær den dansktyske grænse indvejer i år ca. 12 mio. liter mælk og producerer over 50 forskellige økologiske mælkeprodukter. Mejeriet mistede for nogle år siden det daværende FDB som kunde, og det gjorde ondt.
Nu er Coop Danmark med en række Kvickly og SuperBrugsen atter blandt kunderne, ligesom Naturmælk leverer til 130 butikker under Dansk Shell, produkter under handelsmærke til Aldi og til det meste af det danske cateringmarked.
I andelsselskabets seneste regnskabsår, der sluttede i oktober, er salget af konsummælk fordoblet til 50,7 mio. kroner, mens salget af ost og smør ligger stabilt omkring fem mio. kroner hver.
Landmændene har mærket, at økonomien udvikler sig stadig mere positivt, idet det er blevet til en efterbetaling på knap 1,5 mio. kroner efter en stigning i overskuddet på godt en mio. kroner.
Efter en vækst i omsætningen på hele 25 mio. kroner i det seneste regnskab venter Leif Friis Jørgensen en betydeligt mere afdæmpet udvikling i det nye år.
Omsætningen ventes at ligge i lejet 80-90 mio. kroner.
- Vi har fordoblet vores produktion inden for et par år. Vores mål er at nå en størrelse, så vi kan matche detailkæderne på udvalgte produkter og fastholde vores leveringsevne, siger Leif Friis Jørgensen.
Kilde: ErhvervsBladet
Se alle nyhederne
|