| Dansk brødsalg for nedadgåendeSkrevet d. 23 September 2004Atkins-bølgen har ramt Danmark, og det betyder nedgang i brødsalget. Derfor samles branchen nu i offensiv.
Den populære Atkins-diæt har nu ramt Danmark, og det går ud over brødbranchen. Salget er for første gang i flere år faldet med 3 %, og derfor vil man forsøge at kopiere den britiske brødindustri, der med en målrettet informationsstrategi over for ernæringseksperter og pressen har neutraliseret low carb-bølgen. I den forbindelse er der indkaldt til møde i Industrien Hus i næste uge.
- Frem for forsvarsværk, vil jeg hellere kalde det en offensiv, hvor vi vil kommunikere kulhydraters sunde egenskaber, siger marketingschef for Schulstad, Peter Gram Møller og tilføjer, at debatten i pressen efter hans mening er meget unuanceret, og at Atkins-bølgen har været en ren pr-strategi.
Det er Ernæringsrådets formand, professor Bjørn Richelsen enig i.
- Atkins-fortalere har haft stor gennemslagskraft, mens almindelige ernæringseksperter, der ikke har store penge bag sig, ikke så let har kunnet trænge igennem med budskaber om kulhydrater. Det kan godt have ført til ændrede kostvaner og fjernet noget af brødsalget. Når det drejer sig om fuldkornsbrød, er det ud fra en ernæringsmæssig synsvinkel uhensigtsmæssigt, siger han.
Kilde: Børsen
Se alle nyhederne
|