| Danskere kritiske over for store virksomhederSkrevet d. 4 November 2004Ni ud af ti danskere bryder sig ikke om visse store danske virksom- heders dominerende status.
Ifølge en meningsmåling foretaget af Zapera for ugebrevet Mandag Morgen, mener ni ud af ti danskere således, at visse store virksomheder har en alt for dominerende indflydelse i deres branche.
Syv ud af ti af de adspurgte mener desuden, at det forpligter at have stor magt, og at der derfor skal stilles særlige krav til markedsdominerende virksomheder om at give plads til mindre producenter.
”Det er jo udmærket, at de danske forbrugere er kritiske over for store virksomheder som Arla Foods. Det betyder bare, at vi skal gøre os endnu mere umage”, siger koncern- kommunikationschef i Arla Foods Astrid Gade Nielsen.
Lektor Hanne Harmsen, Handelshøj- skolen i Århus mener, at de store virksomheder bliver nødt til at erkende, at det er en svær balancegang både at være global aktør og samtidig have en dominerende position i et lille land.
”Jo større en virksomhed er, jo bedre bør den opføre sig”, siger hun.
Se alle nyhederne
|