| Danskerne vil have dessertostSkrevet d. 15 December 2003Når økonomien strammer, trøster danskerne sig med lidt ekstra godt at spise.
Markedet for dessertost er vokset med næsten 9 procent i kroner og øre og næsten 6 procent i volumen fra 2001 til 2003 viser en opgørelse fra GfK Consumerscan. Arla Foods’ produktchef for dessertost, Morten Hansen bekræfter tendensen:
- Skimmelostsalget stiger markant op til højtider som jul og påske. Ved juletid går salget af dessertost ca. 40 pct. op i forhold til resten af året, siger han.
Arla Foods oplever en stigning i salget af både skimmeloste og smøreoste over hele året, og Morten Hansen ser det gode salg af dessertoste som et symptom på mere afbalancerede forbrugere, der ikke altid skal undgå fedtet, som der ofte er meget af i dessertost. Folk tillader sig selv små glæder.
- Ostene spiller en rolle som forkælelsesprodukt i den moderne livsnydertrend, siger Morten Hansen.
Det er adm. direktør i Tholstrup Cheese, Finn Schiøtt Hansen enig i:
- Når økonomien strammer til, vil danskerne gerne forkæle sig selv med lidt ekstra godt at spise, og så gemmer de i stedet investeringen i en ny bil.
Både hos Arla Foods og Tholstrup er det primært mærkeprodukter som Høng, Buko og Castello-serien, der sælger godt.
Se alle nyhederne
|