| ||||||||||||||||||||||
Log ind eller Bliv medlem | ||||||||||||||||||||||
Danske forbrugere prioriterer sundhed frem for økologiSkrevet d. 27 November 2002Økologien må benytte sig af forbrugernes egoisme for at overleve. Det er konklusionen på en række undersøgelser, som viser, at Danmarks forbrugere vægter personlig sundhed langt tungere end det fælles ansvar for miljøet. Hvis det økologiske landbrug vil undgå en yderligere tilbagegang, må det producere og markedsføre produkter, som både pris- og kvalitetsmæssigt kan konkurrere med de traditionelle varer.Danske forbrugere er mere egoistiske end økologiske. Det er konklusionen på en rapport om forbrugervaner i de nordiske lande, udført af analysefirmaet AC Nielsen AIM. Rapporten viser, hvorledes det i Danmark i langt højere grad er forbrugernes interesse i sunde madvarer, frem for holdninger til økologi og bæredygtighed, der dikterer indkøb og forbrug. Hver anden danske kunde fortæller, at sundhed og helse er vigtigere end økologien. I de andre nordiske lande tænker forbrugerne i højere grad på det fælles ansvar for miljøet. Salget af økologiske varer, som har været stigende siden 1993, har nu ligget stabilt i snart tre år. Men måske skyldes stagnationen, at andelen af økologiske forbrugere har været overvurderet. Segmentet af de ’økologisk ligeglade’ er steget til 23 %, mens de inkarnerede grønne udgør 16 %. Men det er ikke så simpelt. ”Der er ikke kun én tendens. Den økologiske eller den politiske forbruger findes ikke”, mener professor Suzanne Beckmann fra Handelshøjskolens Institut for Afsætningsøkonomi. Det understøtter teorien om, at forbrugerne nu i højere grad stiller krav om økologisk mad, som også er sund. – Det gik så nemt i begyndelsen. Men de mennesker, der nemt kunne lægge deres liv om, har gjort det nu. Og de dagligvarer, der nemt kan udskiftes, er blevet det. Nu er man nået til et punkt, hvor prisforskellen er større, og der skal mere kvalitet og fornyelse til for at overbevise folk. Man vil ikke betale mere for økologisk kød fra udtjente malkekøer, hvis det ikke smager bedre. Og det er blevet mere legitimt at have mistillid til fødevarerne, også de økologiske, mener Bente Halkier, forsker i grøn forbrugeradfærd ved Roskilde Universitet. Og det kan ses på salget af madvarer. – Den gruppe, der køber økologisk for miljøets skyld, er ved at være mættet. Nye kunder kræver kvalitet og fornyelse af produkterne. De vil ikke betale ekstra for økologisk kød af samme eller ringere kvalitet, mener Mogens Werge, Coop Danmarks underdirektør. – Det er lettere at få forbrugerne til at ændre adfærd, hvis det er nemt at gøre, og de får noget ud af det. Enten at man sparer penge, eller at det er sundere. Det skal være meget konkret, siger Christine Antorini, leder af Forbrugerinformationen. Landbruget må indrette sig efter den faldende interesse i rent økologiske madvarer, som det ikke lykkes at sælge på kvalitet eller lavere priser. Der produceres i øjeblikket for meget økologisk mælk og kød til det danske marked, og varerne er svære at eksportere. 2003 bliver hermed det første år med et fald i antallet af økologiske landmænd siden 1992. Danmark er dog stadig det land i verden, hvor der sælges flest økologiske varer. Og de økologiske producenter mener ikke, at der er tale om en reel krise: – Kendsgerningen er, at de økologiske varer kun har 5 % af markedet, men to tredjedele af befolkningen synes, det er en god ting. Interessen for sundhed, miljø og dyrevelfærd er stor – og i den rækkefølge. Udfordringen for os er at ændre holdning til handling hos de mange, siger Paul Holmbeck, direktør for Økologiens Hus. Kilde: Ebbe Sønderriis, Information (26.11.02), s. 1, 3.
Nyhed fra www.madogsundhed.dk
|